FRANCIE 2019 / 2

Francie v odpovědích na vaše otázky

 /  / Centrum otázek a odpovědí / Francie 2019 / 2

Pokud je Francie cílem vaší cesty, najdete zde mnoho užitečných informací a také zodpovězené otázky našich čtenářů z roku 2019. Pokud se chcete také na něco zeptat, přejděte na formulář. V těchto zodpovězených otázkách se dočtete o cestě do Francie autem, autobusem, vlakem i letadlem, o výši dálničních poplatků, o městské hromadné dopravě, o přímořských letoviscích, o horských střediscích, o histroických městech, o vstupenách, o ubytování, o stravování, o zábavě, o tipech na výlety a najdete zde také mnoho dalších informací o Francii, na které se nás naši čtenáři dotázali. Právě čtete druhou část, ta první je na stránce Francie 2019

Než začnete: pokyny, podmínky, soukromí
Zadat otázku: přes formulář,
Informace: reportáže, výlety, blog, vyhledávání

Vybavení: mapy, průvodci, slovníky, adaptér
Nástroje: mapa, překladač
Aktuálně: informace z MZV

# 17.06.2019, 14:05.
V červenci jedeme do Provence. Konkrétně do města Le Pegue. Chtěli bychom jet z Prahy na Rozvadov a dále po dálnici A6 a dále po A5 v Německu. Potom překročíme hranice do Francie. Prosím o informaci, kolik nás bude stát mýtné ve Francii, pokud i zpět pojedeme po stejné trase? Upřednostňujeme asi rychlejší cestu. A když budeme jezdit po okolí, místech kde máme domluveno ubytování, je nutné zase používat zpoplatněné cesty nebo se to dá většinou objet? Mám na mysli okruh kolm 100 km. Moc děkujeme za informace. Jaroslav.

V tomto případě zaplatíte na mýtném ve Francii od Mulhouse po exit 18 Montelimar-Sud € 45,40, to samé při cestě zpět. Na místě samozřejmě jezděte mimo dálnice po místních komunikacích.

# 15.06.2019, 21:21.
Pane Řehůřku, pojedeme přes Rozvadov do Dénezé-sous-Doué. Vyhledala jsem si dvě trasy. První přes Méty, Troyes, Orleans a Tours. Druhou přes Karlsruhe, Nancy, Troyes, Sens, Orleans. Je některá z těchto tras výhodnější co se týče mýtného ve Francii? Zpět pojedeme ze Saint-Guyomard opět na Rozvadov. Nejkratší trasa je pravděpodobně přes Paříž, kterou bychom ale rádi objeli, případně se jí úplně vyhnuli. Poradíte, kudy jet a na kolik vyjde mýtné? Bohdana.

Trasa přes Saarburcken, Méty, Troyes, Orleans a Tours Vás vyjde na mýtném ve Francii na € 70,70, trasa přes Karlsruhe, Nancy, Troyes, Orleans a Tours Vás vyjde na mýtném ve Francii na € 65,30. Zpět můžete jet přes Nantes a Tours. Ve variantě přes Saarbrucken Vás vyjde na mýtném ve Francii na € 74,30 (Rennes - Le Mans - Chartres - Orleans - Troyes - Metz), ve Variantě přes Karlsruhe na mýtném ve Francii na € 68,90 (Rennes - Le Mans - Chartres - Orleans - Troyes - Nancy). Výhodnější je trasa přes Rennes - Caen - Amiens - Mons - Köln - Nurnberg, která Vás vyjde na mýtném ve Francii na € 32,60.

# 12.06.2019, 13:15.
Když si pročítám Vaše podrobné a skvělé rady lidem k cestování, nedá mi to se pokusit Vás požádat o radu a pomoc. Cestujeme od tohoto pátku dne 14.6.2019 po 40. letech na dovolenou k moři, konkrétně do Saint Aygulf, Residence Calanques du Parc. Bydlíme v Žatci, okres Louny. Odtud naše cesta povede. Jedeme společně s manželkou osobním vozidlem, kdy se chceme v řízení střídat, současně jedeme se syny ve věku 3 a 13 let. Studujeme doporučené cesty cestovní kanceláře, které jsou asi nejsložitější. Pokud se dívám na mapy, kdy nejrychlejší je 1244 km za 12:40 hodin, krátká 1156 km za 16:22 hodin nebo bez placených úseků (mimo Francii) 1489 km za 14 hodin. Tato mi přijde nejvýhodnější, ale nevím. Čekali jsme na pokyny od cestovní kanceláře, které chodí 5 dní před odjezdem, kde Vám například napíšou, že si můžete zažádat 17 dní předem do zahraničí a zaplatit poplatky předem. Chytré, když to pošlou 5 dní předem. Prosím, poradíte nám a pomůžete? Chceme se vyhnout poplatkům na dálnicích a za mýtné brány v rozumné míře. Něco tak akorát rozumného jak poplatky, tak čas na cestě. Předem Vám velice děkujeme. Ivan.

Na této trase nic nového nevymyslíte. Jsou celkem tři varianty. První přes Německo: Žatec - Karlovy Vary - Cheb - Marktredwitz - Norimberk - Karlsruhe - Mulhouse - Dole - Lyon - Valence - Orange - Aix-en-Provence - A8 - exit 37 Fréjus ouest - Saint-Aygulf Vás přijde na € 0,00 v Německu a ve Francii na € 68,10, celkem tedy za oba směry na € 136,20. Druhá přes Rakousko a Itálii: Žatec - Karlovy Vary - Cheb - Marktredwitz - Mnichov - Innsbruck - Trento - Brescia - Cremona - Piacenza - Tortona - Savona - Imperia - Sanremo - Nice - A8 - exit 38 Fréjus - Fréjus - Saint-Aygulf Vás přijde na € 0,00 v Německu, € 9,20 za desetidenní rakouskou dálniční známku, € 9,50 za průjezd Brennerem, € 53,40 v Itálii a € 10,00 ve Francii, celkem tedy za oba směry na € 155,00 při cestě do 10. dnů. Třetí přes Německo, Švýcarsko a Itálii: Žatec - Karlovy Vary - Cheb - Marktredwitz - Mnichov - Bregenz - Chur - Como - Milano - Tortona a jako ve druhé variantě Vás přijde na € 0,00 v Německu, € 0,00 v Rakousku (ten kousek dálnice objeďte přes Bregenz, sjet musíte ještě v Německu), CHF 40,00 (€ 35,61) za roční dálniční známku ve Švýcarsku, € 34,80 v Itálii a € 10,00 ve Francii, celkem tedy za oba směry € 125,21. Varianta přes Švýcarsko vychází nejlevněji, je i nejkratší. Pokud chcete ušetřit na mýtném, volili bychom kombinaci první a třetí varianty. Podle první varianty do Karsruhe a odtud přes Basilej, Bern a Ženevu do Francie. Tady bychom pokračovali po dálnici do Grenoble - mýtné € 19,00 a odtud po Napolenově cestě N85 přes Gap - Sisteron - Cannes a odtud do Saint-Aygulf. Je možné volit i první variantu s cestou v kombinaci dálnici a silnic N, např. N7 od Lyonu směrem na jih, je to ale zdlouhavé.

# 07.06.2019, 20:30.
Za tři týdny se chystáme na dovolenou do oblasti Provence. Ubytování máme v městečku Céreste. Trasu mám tak nějak rozmyšlenou: Jihlava - Rozvadov - Heilbronn - Müllheim - Dijon - Lyon - Avignon - Céreste. Spíš bych se chtěl zeptat, jak je to s emisníma plaketama v cílové oblasti? Zaznamenal jsem totiž, že oblast ohraničená ze západu parkem Camargue, severu Avignonem a východu La Ciotat je v jakési emisně regulované oblasti. Můžu do této oblasti vjet bez francouzské nálepky, případně uznává se i emisní nálepka z jiného státu, např. německá? Auto splňuje Euro 4. Děkuji. Martin.

Jedná se o zónu Bouches-du-Rhône / Marseille ZPAd. Je tedy závislá na povětrnostních podmínkách. Nejdříve je vyhlášeno varování, které nemá vliv na dopravu. Následuje alarm znečištění ovzduší prvního stupně. Na silnici této zóny je snížena rychlost na 20 km/h. Pokud v následujících dnech zůstanou hodnoty škodlivých látek nad kritickými hodnotami, mohou následovat zákazy vjezdu pro všechny druhy vozidel. V praxi to znamená, že jsou z provozu vyloučena vozdila bez plakety a případně s konkrétními plaketami. Plakety jiných zemí se samozřejmě neuznávají. Více informací najdete na Crit' Air.

# 05.06.2019, 17:22.
Zajímalo by mě, jak je to obecně ve Francii (mimo Paříž) s možnosti parkování. Kde se může a nemůže parkovat a s odlišností oproti ČR ohledně dopravních předpisů včetně kruhových objezdů. Děkuji za informaci. Standa.

Parkování je většinou zpoplatněné za modrou čarou, platí se v parkovacím automatu. Ve větších městech jsou také komerční parkoviště. Z předpisů je nově mimo obec rychlost snížena na 80 km/h, platí zákaz používání antiradarů, mobilních telefonů a tmavých skel (čelní, boční přední). Na kruhových objezdech platí pravidlo pravé ruky, nicméně často je toto upraveno dopravním značením, kdy dostávají přednost auta na kruhovém objezdu.

# 01.06.2019, 21:52.
V červenci pojedeme poprvé autem do Francie. Jaká je podle vás nejlepší trasa z belgického Montbliart do francouzského Mers-les-Bains? Pojedeme s dětmi, takže klidně se cestou můžeme stavit u zajímavych míst. Je něco třeba z povinné výbavy auta, nebo tak na co bychom měli být ve Francii připravení? Jakou formou se platí mýtné? A náhodu doporučené parkování v Mers les Bains byste dokázali zjistit? Děkuji za pomoc. Andrea.

Vaše optimální trasa je následující: Montbliart - Solre-le-Chateau - Beugnies - N2 - Maubeuge - D649 - Bavay - D649 - Valenciennes - A2 - A1 - A29 - Amiens - N25 - N1 - A16 - Abbeville - A28 - D925 - Mers-les-Nains. Na mýtném ve Francii zaplatíte € 12,60. Vzhledem k ceně mýtného nemá význam jezdit mimo dálnici. Povinná výbava je víceméně podobná. Musíte mít výstražný trojúhelník a při jeho použití musíte použít výstražná světla, musíte mít lékárničku, reflexní vestu musí mít každý. Děti do deseti let musí sedět na sedačce nebo podsedáku - na zadním sedadle, dezén pneumatiky musí být minimálně 1,6 mm, bezpečnostní pásy musí být použity na všech sedadlech, pokud je mají. Je zakázáno používat sluchátka a sluchátková handsfree. Je zakázáno používat antiradary. Čelní sklo a boční přední skla nesmí být zatmavená. Nezapomeňte na to, že nedávno byla rychlost mimo zastavěnou část snížena na 80 km/h. Na mnoha místech Francie je třeba mít ekologickou plaketu - viz Crit' Air. Mýtné se platí na mýtných branách, je to podobné jako v Itálii. Při vjezdu do placeného úseku si vyzvednete lístek, na základě kterého při výjezdu zaplatíte mýtné. Oproti Itálii se na některých úsecích platí dopředu nebo bez vyzvednutí lístku (když vjedete do placeného úseku a není kde sjet) a mýtných bran je více a jsou často přímo na dálnici (v Itálii ve většině případů na sjezdu nebo nájezdu). Parkování doporučujeme ve vedlejším Le Treport, kde v garáži Funiculaire dut report zaplatíte € 6,40 a 24 hodin. Největší parkoviště v Mers-les-Bains je na Place du Marche. Mělo by být bezplatné. V době trhů se tam nesmí parkovat.

# 30.06.2019, 17:57.
Rádi bychom se zastavili ve dvou lidech na den v Paříži a pokračovali v cestě. Jsme zvyklí přespávat v autě. Je v Paříži toto povoleno nebo máme spíše najít nějaký autokemp, případně jaký doporučujete? Děkuji za radu. Vojtěch.

Podle našich informací není ve Francii zakázáno spát v autě, pokud vyloženě nekempujete, tj. nemáte vedle auta další věci jako např. stolek, židličky, spacák, stan apod. Tento čas nesmí překročit 24 hodin. Nicméně radnice některých velkých měst toto zakazují. Je mezi nimi i Pařiž nebo např. Nice. Z městských kempů doporučujeme Camping Paris Est.

# 30.06.2019, 13:06.
Vyrážíme do Španělska a o poplatcích jsem si mnoho zjistila. Spíše mě na jednom webu zarazila informace od jednoho cestovatele, že ve Francii se dálnice nedají platit debetní kartou, ale jenom kreditní kartou, že s našimi českými debetními kartami tam je problém. Prosím o potvrzení nebo vyvrácení, abych si když tak mohla připravit hotovost. Děkuji za odpověď. Lucie.

Mýtné ve Francii je možné platit běžnými kreditními i debetními kartami. Vzhledem k tomu, že výběr mýtného je v dálniční síti realizovaný mnoha společnostmi, je možné, že v některých případech může být s určitým typem karty problém. Nikdo Vám nezaručí, že vždy a všude bude Vaše konkrétní karta akceptovaná. Akceptace různých typů plateb je uvedena u každé společnosti na autoroutes.fr. Při plánování cesty, nejen po Francii, je vždy nutné mít v záloze hotovost a nespoléhat se na jeden způsob platby. My to řešíme tak, že máme hotovost v určité výši, která bez problému pokryje nezbytně nutné platby. Vždy ale platíme kartou a hotovost dovezeme zpět. Při další cestě doplníme hotovost do limitu, který si určíme pro tuto cestu. S kartou - kreditní i debetní (€) nemáme ve většině případů po Evropě problém.

26.05.2019, 17:24.
Milí Řehůřkovi, prosil bych o radu. Vyjíždíme již po 4. do Francie autem. Stále je ve vzduchu otázka nutnosti alkohol testeru. Nikdy jsme ho neměli a vše proběhlo bez komplikací. Je opravdu pro cizince nutné mít alkohol tester v autě? A pokud ano, jaký a kde zakoupit před cestou u nás doma? Moc děkuji za odpověď. S pozdravem Libor.

Podle našich informací platila povinnost mít ve vozidle digitální alkohol tester nebo dva chemické alkohol testery podle vyhlášky č. 284/2012 ve Francii od 1.7.2012 do 31.12.2014. Potom už byla ta povinnost zrušena.

# 26.05.2019, 17:13.
Máte nějaké informace ohledně půjčení auta, pokud si ho zapůjčím v Barceloně a budu chtít jet do Pyrenejí na francouzskou stranu? Děkuji za odpověď. Barbora.

Pro pronájem vozu doporučujeme využít služeb Rentalcars. Jakmile si vyberete Vám vyhovující automobil, najdete pod názvem konkrétní autopůjčovny odkaz na podmínky pronájmu. V oddíle Extra služby (placeno lokálně), jsou uvedeny podmínky a pravidla pro překročení hranic. Buď jsou tam uvedeny přesně podmínky včetně ceny za tuto extra službu, nebo je tam informace o tom, že máte komunikovat s Rentalcars. V tomto případě doporučujeme rezervaci Uložit na později (pod tlačítkem rezervovat). Obdržíte e-mail s kódem zvolené konfigurace. Na základě tohoto kódu potom vše doladíte. Telefonická podpora hovoří česky nebo slovensky, což je velká výhoda právě Rentalcars.

# 26.05.2019, 14:55.
Prosím o radu. Můžete mi poradit, kde levně nebo zdarma zaparkovat auto na týden při plavbě lodí z přístavu Marseille? Martin.

Dlouhodobé parkování za nízké ceny se dá sehnat u letiště. To je však od přístavu hodně daleko a narostou Vám náklady s dopravou. Doporučujeme parkovat na Marseille Provence Cruise Terminal, kde se za týden parkování dostanete na částku kolem € 100,00. Na centrum Marseille je to velice solidní cena. Od 10. do 30. dní tady zaplatíte jen € 140,00. Parkoviště je hlídané 24 hodin denně a nachází se v blízkosti terminálů.

# 24.05.2019, 09:55.
Cestou z paříže do Versailles po dálnici A86 jsme narazil na zákazovou značku - zákaz vjezdu s textem interdit aux véhicles non immatriculés. Prosím o informaci, co tato značka znamená, neboť jsem nikde na internetu k ní nenašel žádné informace a po dálnici jsem pokračoval dál. Tj., zda mě něco čeká? Děkuji. Ladislav.

Tato značka je hodně obecná a bez kontextu může být pojata k čemukoliv. Nicméně podle lokalizace, tj. dálnice A86 z Paříže do Versailles se pravděpodobně jedná o zákaz související se zónami ZFE, které ale mají být nově zavedeny až od července 2019. Pravděpodobně už byly značky nainstalované nebo došlo ještě k nějakým změnám a bylo vše spuštěno o něco dříve, nebo se jednalo o elektronickou značku, která byla aktivovaná po předběžném varování v souvislosti se stávající zónou ZPA (tam by ale neměla spadat jízda po A86). Jedná se o to, že 12. listopadu 2018 byly schváleny představiteli metropole Grand Paris (MGP) Zone e Faibles Emissions (ZFE), které mají být přibližně ohraničeny dálnicí A86 a zakazují vjezdu vozidel nejvíce znečišťujících ovzduší, tedy vozidel s naftovým motorem starším než 18 let a benzínovým motorem starším než 21 let. Jedná se tedy o automobily s plaketou Crit' Air 5, tj. s naftovými motory registrovanými před rokem 2001 a o automobily bez plakety Crit' Air, tj. registrovaná před rokem 1997. Novější automobily by do těchto zón bez odpovídající zakoupené plakety Crit' Air neměly vjet. Více informací najdete na ZFE. Pro cestování po Francii doporučujeme mít nainstalovanou aplikaci Green Zones.

# 22.05.2019, 21:07.
Moc prosím o radu. Chystáme se autem do Marseille, do přístavu. Potřeboval bych poradit nejlevnější trasu bez placených úseků. O čas nám ani tolik nejde. Vyjedeme dříve a uděláme si několik přestávek. Martin.

K této cestě můžete využít silnice začínající ve značení písmenem N. Nejdříve jeďte přes Německo, kde se dálnice zatím neplatí. Trasu směrujte na Kaiserslautern a hranice s Francií překročte u Saarbrücken, tzn. z dálnice A6. Pokračujte po dálnice A320 a sjeďte z ní na exit 40 - Freyming-Merlebach / Hombourg-Haut. Odtud pokračujte po silnici N3 a následně D603, která Vás dovede na kruhový objezd, na kterém jeďte směr Pont-a-Mousson. Tam Vás dovede D910. Před Pont-a-Mousson se napojte na dálnici A31, po které jeďte až k Nancy, které objeďte po A33 a za ním pokračujte po A330. Na exit 7 - Flavigny-sur-Moselle, za řekou Mosela, se z ní odpojte a pokračujte po N57. Ta Vás dovede přes Epinal a Vesoul k Besancon, který objíždí. Za Besancon se napojte na N83. Tato silnice pokračuje za Poligny jako D1083 a dovede Vás před Lyon. Jakmile nadjedete dálnici A46, pokračuje silnice jako D483 a dovede Vás k napojení na dálnici A46. Na ní se držte se směru na N346 směr Marseille / Grenoble. N346 Vás opět navede na dálnici A46, která Vás dovede pod Lyon. Na exit 16 - Ternay Communay sjeďte a na kruhovém objezdu se napojte na N7 směr Vienne / Seyssuel / Chuzelles. N7 (občas jako D7N) Vás dovede údolím řeky Rhona k Avignonu na jih Francie a dále až až do Aix-en-Provence. Odtud už nejdříve po N296 a následně A51 a A7 dojedete do Marseille. Uvedené úseky dálnic nejsou zpoplatněny. Silnice označené N jsou často čtyřproudovky.

# 22.05.2019, 09:46.
Chystáme se dvě rodiny obytným vozem poprvé do Francie. Můžete nám doporučit nějaký kemp u moře, kde je i vyžití pro malé děti? Např. bazén. A cesta z Prahy, aby byla maximálně do 1200 km. Moc děkuji. Martina.

Omezením vzdálenosti je oblast daná hranicemi s Itálií a městem Cannes. Doporučujeme tedy zátoku mezi Antibes a Nice. Přibližně v polovině zátoky je koncentrováno několik zábavních parků - Marineland, Land Park, Aquasplash, Kid's Island, Minigolf a v okolí celá řada pěkných kempů. S bazénem je např. La Vieille Ferme.

# 17.05.2019, 14:35.
Chtěl bych se zeptat, na co se podívat při cestě z města Imperia v Itálii po cestě do Cennes. Jsou tam nějaká zajímavá místa? Malá podotázka: kde se dá dobře zaparkovat ve městě Monte Carlo? Rosťa.

Předpokládáme, že do vnitrozemí moc zajíždět chtít nebudete. Celé pobřeží provincie Imperia až po francouzské hranice je krásné, za zastávku stojí určitě Sanremo nebo Ventimiglia. Ve Francii Menton nebo Monte Carlo. Parkovaní na ulici v Monte Carlo není pro turisty umožněno. Využít musíte veřejná nebo privátní parkoviště. Na veřejných parkovištích je první hodina zdarma, potom se účtuje po 15. minutách. Maximální sazba za 24 hodin je € 20,00. Informace o veřejných parkovištích, umístění, tarifech a online obsazenosti najdete na Monaco Parkings. Největší parkoviště je u přístavu v Centre Commercial de Fontvielle, další velké parkoviště je u Casino. Obě bývají samozřejmě hodně obsazená.

# 16.05.2019, 01:09.
Ráda bych se jela podívat na Mont Saint-Michel a do Saint-Malo. Můžete mi poradit trasu, abych se co nejvíce vyhnula placení mýtného? Pojedu z Prahy. Moc děkuji. Magda.

V tomto případě doporučujeme jet severní cestou přes Německo a Belgii, kde se na dálnicích mýtné neplatí. Trasa je následující: Praha - Rozvadov - Norimberk - Frankfurt nad Mohanem - Kolín nad Rýnem - Cáchy - Lutych - Charleroi - Mons - A2 - A21 - Lens - N17 - Arras - N25 - Amiens - D1029 - Poix-de-Picardie - D1029 - D929 - Mortemer - A28 - Rouen - N338 - A13 - D438 - N138 - D438 - D613 - Lisieux - Caen - N814 - A84 - Ponts - N175 - D80 - Mont-Saint-Michel. Následně s využitím N176 do Saint-Malo. Je třeba si to dát do navigace. Pokud jsou na trase uvedeny dálnice, neplatí se na nich mýtné. Z Mons můžete jet také po dálnicích: A2 - A1 - A29 - A16 - A29 - A28 - A29 - A13 - N814 - A84 - N175. V tomto případě zaplatíte ve Francii na mýtném € 32,60.

# 15.05.2019, 11:14.
Pane Řehůřku, navštívil jsem Vaše stránky a dovoluji se na Vás obrátit jako na znalce. Chystám se, přibližně v červenci, do Martiques - nedaleko Marseille. Otázke je, zda touto dobou existuje nějaká poklidná cesta. I za cenu času. Pravděpodobně je provoz na jih značný. Já plánuji variantu: do Kostnice, zde nocovat a možná se projít, potom pokračovat na Lyon a dále. Ale není to podmínka. Máte nějaký tip na cestu po méně zatížených trasách i za cenu delší cesty, doby, případně nákladů? S poděkováním Martin.

V tomto případě bude pro Vás výhodnější si zakoupit švýcarskou roční dálniční známku v ceně CHF 40,00 a jet přes Curych, Bern, Lausanne a Ženevu. Ve Francii potom přes Annecy, Chambery, Grenoble, Gap, Sisteron, Aix-en-Provence. Ve Francii zaplatíte na mýtném € 31,30. Pokud to porovnáte s cestou jen přes Francii, tak oproti 2x € 55,50, tj. € 111,00, zaplatíte 2x € 31,30, tj. € 62,60 + € 35,38 za švýcarskou roční dálniční známku. Ušetříte € 13,00 a vyhnete se kritickým úsekům na francouzské dálnici. Ve Švýcarsku počítejte se zvýšeným provozem v Ženevě.

# 14.05.2019, 20:29.
Moc děkuji za Vaši odpověď i za Vaše informace ohledně jízdy z Mnichova do Saint-Tropez. Chtěl bych Vás ještě poprosit o nejrychlejší cestu zpět do Mnichova a zda je možné jet i jen přes Švýcarsko a na kolik by vyšlo mýtné ve Francii při cestě zpět? S přátelským pozdravem Pavel.

Nejrychlejší trasa jen přes Francii a Švýcarsko je následující: Saint-Tropez - nájezd na dálnici Le Luc - Aix-en-Provence - Avignon - Valence - Voiron - Chambery - Annecy - Ženeva - Bern - Curych - Mnichov. Jedná se samozřejmě o hlavní směry. Dálnici v Rakousku objeďte přes Bregenz a najeďte na dálnici až v Německu. Ve Francii zaplatíte na mýtném € 49,60 a ve Švýcarsku potřebujete roční dálniční známku v ceně CHF 40,00. Pokud se rozhodnete pro tuto trasu, je lepší, z důvodu sdílení švýcarské dálniční známky, ji využít i pro cestu tam. Určité úspory na mýtném lze dosáhnout cestou z Aix-en-Provence na Sisteron, Gap, Grenoble a Chambery. Konkrétně € 19,20 v jednom směru. Částečně je však mimo dálnici.

# 05.05.2019, 13:43.
Děkuji za informaci. Ještě mám jednu otázku. To je mýtné celkem anebo jen cesta tam a to samé, kromě dálniční známky v Rakousku, počítat cestou zpět? Děkuji. Simona.

Jedná se samozřejmě o mýtné v jednom směru. Neuvedla jste, s jakými zastávkami a kudy pojedete zpět. Pokud plánujete stejnou trasu, potom je mýtné zpět ve stejné výši.

# 04.05.2019, 19:48.
Od 31.5. do 9.6. cestujeme do Saint-Tropez. Trasu plánujeme z Brna přes Vídeň, Udine, Benátky (přespání), Verona, Monaco. S jakými poplatky na dálniční známky a mýtné máme počítat? Děkuji. Simona.

V Rakousku potřebujete desetidenní dálniční známku v ceně € 9,20, na mýtném v Itálii z Tarvisio do Mestre zaplatíte € 18,00. Z Mestre do Verony zaplatíte na mýtném € 8,10 a z Verony do Monaco za mýtné v Itálii € 40,40. Ve Francii na tom kousku mýtné platit nebudete. Z Monaco do Saint-Tropez přes Frejus zaplatíte na mýtném € 9,80.

23.04.2019, 11:52.
Chci se zeptat na cestu z Mnichova do Saint-Tropez. Jaká je nejvýhodnější varianta jízdy autem prosím a zda je nutné mít přezuté pneumatiky na letní? Vím, že je to trapná otázka, ale jen se chci zeptat. Jsem pracovně hodně vytížený a nějak to vše nezvládám. Pavel.

Vaše optimální trasa je následující: Mnichov - A96 - Bregenz - Chur - Lugano - Como - Milano - Tortona - Savona - impéria - Sanremo - Nice - Frejus - Sainte-Maxime - Saint-Tropez. V Německu se zatím dálnice neplatí, v Rakousku ten kousek objeďte přes Bregenz (sjet z dálnice musíte ještě v Německu), ve Švýcarsku potřebujete roční dálniční známku v ceně CHF 40,00 (€ 35,03), na mýtném v Itálii zaplatíte € 34,80 a na mýtném ve Francii € 10,00. Celkem tedy za oba směry € 124,63. Přes Innsbruck a Brenner by Vás to vyšlo € 162,20 při cestě do 10. dní a na € 171,40 při cestě na více jak 10 dní. Jen přes Německo a Francii na € 129,00. Tato trasa je ale delší přibližně o 350 km v jednom směru. Co se zimních pneumatik v letním období týče, nedoporučujeme to. Pokut pomineme bezpečnost a ekologii, potom Vám minimálně v Itálii hrozí pokuta.

# 16.04.2019, 16:36.
Na přelomu července a srpna pojedeme autem z Roscoffu domů do Čech. Mohl byste mi poradit, jaká trasa je nejkratší a jaká nejlevnější, případně jak ve Francii funguje Airbnb nebo jiné levné ubytování? Jedeme s dětmi a cestou se rádi zastavíme v nějakém přírodním parku nebo rezervaci. Děkuji moc. Eva.

Nejkratší trasa je následující: Roscoff - Rennes - Le Mans - Paříž - Remeš - Méty - Saarbrücken - Kaiserslautern - Mannheim - Heilbronn - Norimberk - Rozvadov - Česká republika. Nejlevnější trasa, tedy zdarma je následující: Roscoff - Morlaix - N12 - Saint-Brieuc - Lamballe - N12 - N176 - Pontorson - N175 - Ponts - A84 - Caen - D613 - Lisieux - Brionne - N138 - D438 - Moulineaux - N138 - N338 - N28 - A28 - Abbeville - D928 - Lens - A21 - A2 - Mons - Lutych - Kolín nad Rýnem - Franfurt nad Mohanem - Norimberk - Rozvadov - Česká republika. Doporučujeme samozřejmě tu první, dálniční variantu. Nebo i druhou variantu, ale ve Francii po dálnici. V Belgii a Německu se mýtné neplatí. Airbnb funguje ve Francii stejně jako ve světě.

# 06.04.2019, 20:29.
Zavítali jsme na Vaši stránku, která nás velice zaujala. Zítra (neděle) jedeme do Nice, kdy v pondělí bychom chtěli jet do Saint Tropez. Bohužel jsme se nikde nedočetli podrobnosti o trase, co se týče především názvů zastávek. Proto bychom Vás chtěli poprosit, zda byste nám mohl poradit s přesným místem a názvy zastávek až do cíle. Budeme bydlet v centru Nice. Děkuji mnohokrát a omlouvám se, že je to tak narychlo. S pozdravem Eunika.

Nejdříve musíte jet z Gare de Nice Ville vlakem SNCF do Saint Raphael. Zastávky jsou následující: Nice Saint-Augustin, Saint-Laurent-du-Var - Cagnes-sur-Mer - Antibes - Juan-les-Pins - Cannes - Cannes-la-Bocca - Mandelieu-la-Napoule - Saint-Raphael Valescure. Mezi těmito zastávkami jsou další, záleží na konkrétním spoji, zda tam, zastaví nebo ne. Je možné cestovat také s přestupem v Cannes. Jízdenka Vás vyjde na € 12,80. Ze Saint-Raphael do Saint Tropez se dostanete autobusem č. 7601 - varlib.fr. Zastávka je před vlakovým nádražím. Po cestě jsou zastávky Frejus - Roquebrune - Sainte-Maxime - Grimaud - Cogolin - Gassin - Saint-Tropez. V těchto městech je vždy několik dalších zastávek. Cena jízdenky je € 3,00. Jízdní řády najdete na výše uvedených stránkách.

# 31.03.2019, 08:06.
Potřebuji absolvovat cestu Praha - Toulon. Jaké je mýtné a nejrychlejší cesta? Marek.

Standardní trasa je následující: Praha - Rozvadov - Norimberk - Heilbronn - Kaiserslautern - Karlsruhe - Dole - Lyon - Valence - Orange - Aix-en-Provence - Toulon. V Německu se dálnice neplatí a ve Francii zaplatíte na mýtném € 64,60. To samé při cestě zpět, celkem tedy € 129,20. V letní sezóně může být vhodným řešením trasa, která je přibližně o 120 km v jednom směru kratší, ale z hlediska vytíženosti přívětivější: Praha - Rozvadov - Mnichov - Bregenz - Chur - Como - Milano - Tortona - Savona - Imperia - Sanremo - Nice - Toulon. V Rakousku ten kousek dálnice objeďte přes Bregenz (sjet z dálnice musíte už v Německu), ve Švýcarsku potřebujete roční dálniční známku v ceně CHF 40,00 (€ 35,73), v Itálii zaplatíte na mýtném € 34,80 a ve Francii € 18,70. To samé při cestě zpět. Celkem tedy € 142,73.

# 27.03.2019, 08:46.
Chystáme se na dovolenou do Normandie a Bretaně. Především pobřežní oblasti. Pojedeme vlastním autem, v němž budeme přespávat. Počítáme s výlety pěšími, ale rádi bychom si vyjeli i na kole, abychom toho více obsáhli. Neumíme se ale rozhodnout, zda je lepší brát vlastní kola nebo si je příležitostně půjčit v místě pobytu. Dovedli byste nám poradit? Zajímá nás především pro porovnání výhodnosti cena pronájmu kola na celý den a případně další informace k tomu, např. nějaké zkušenosti s kvalitou kol nebo kvalitou služby u různých poskytovatelů apod. Děkujeme. Ferda a Alena.

Zapůjčení běžného kola Vás vyjde průměrně kolem € 15,00 na den. Pokud si dopředu nevytipujete konkrétní půjčovnu, jsou styčnými body turistické kanceláře, kde získáte kontakty na půjčovny. Kola si zapůjčíte např. v turistických centrech i na nádraží nebo v sezóně nabízí půjčování kol řada kempů. Jakmile budete mít itinerář a konkrétní místa, kde byste si chtěli zapůjčit kolo, hledejte location de cycles. Cykloturistika je ve Francii hodně rozšířená. Související služby jsou na vysoké úrovni, kola obecně ve výborném stavu. Pokud budete cestovat na kolech jen příležitostně, nemá význam je vozit s sebou.

# 19.03.2019, 10:50.
Prosím, cesta z Antibes do Saint-Tropez. Děkuji za odpověď. Helena.

Z Antibes, konkrétně z Juan Les Pins, do Saint-Tropez je lodní spojení s Riviera Lines od 21.5.2019 do 29.9.2019. Trajekty jezdí v úterý, čtvrtek, sobotu a neděli, o prázdninách každý den. Odjezd je v 9:20, příjezd do Saint Tropez v 11:30. Zpět potom jede v 16:30 a na místě je v 18:30. Jízdenka stojí € 56,00, děti do 10. let platí € 41,00 a do 4. let cestují zdarma. Po pevnině se tam dostanete nejdříve vlakem TER do Frejus. Cena začíná na € 10,00. Z Frejus potom autobusem č. 7601 za € 3,00. Jízdní řády najdete na výše uvedených stránkách.

# 16.03.2019, 18:37.
Chystáme se s rodinou do Francie a zajímalo by mě, jak je to se střešním boxem nebo kolem na střešní zahrádce, zda se díky vyšší výšce platí i vyšší mýto, nebo zda je rozhodující výška vozidla bez zahrádky. Předem děkuji za odpověď. S pozdravem Tomáš.

Na francouzských dálnicích pro výpočet mýtného spadají do kategorie 1 vozidla o celkové výšce do 2 metrů včetně a celkové hmotnosti do 3,5 tuny včetně. Do kategorie 2 spadají vozidla o celkové výšce větší než 2 metry a menší než 3 metry a celkové hmotnosti do 3,5 tuny. Výpočet celkové výšky neovlivňuje náklad nebo příslušenství umístěné na vozidle nebo přívěsu jako např. antény, střešní nosiče, střešní boxy, otočné majáky, označení taxi, paraboly, lucerny, solární panely. Naopak prvky trvale připojené k základnímu vozidlu jako např. obytné nástavby, klimatizační jednotky, aerodynamické a designové prvky výpočet celkové výšky ovlivňují. Podle této definice tedy střešní box nebo kolo umístěné na střešním nosiči výpočet celkové výšky neovlivní. Bohužel praxe je často taková (informace od našich čtenářů i prodejců Liber-t), že systém v tomto případě může špatně vyhodnotí výšku vozidla a následně ho špatně zařadí do kategorie. Je třeba si to pohlídat.

# 07.03.2019, 10:52.
Chtěli bychom se Vás zeptat, jakým nejlevnějším způsobem se dostat z letiště Marseille do Saint Tropez, respektive Grimaud. Nevíme, zda je to předměstí nebo něco takového. Jedeme dvě dospělé osoby a vnučka ve věku 16 let. Nebo jaké jsou možnosti? Přiletíme 27.5.2018 ve 20:20 hodin a zpět letíme 31.5.2018 ve 20:45 hodin. Děkujeme za rady a odpověď. Hezký den. Marta.

Doprava je hodně složitá, jedná se o kombinaci autobusů a vlaků. Existuje přímá autobusová linka, nepokryje Vám však celou cestu ve Vašem období. Jedná se o autobus LER, konkrétně linku č. 36 Aeroport Marseille Provence - Le Muy - St. Maxime - Port Grimaud - Saint Tropez. Z letiště odjíždí každý den v 16:00 a 21:05. Kromě soboty, neděle a svátků ještě v 10:45 a 13:55. Všechny čtyři linky končí v Le Muy. V letním období (21.6.2019 - 26.8.2019) pokračuje v některé dny až do Saint Tropez. Zpět jede obdobně. Přesný jízdní řád najdete na výše uvedených stránkách. Ve Vašem období končí v Le Muy, odkud už tak pozdě autobusy nejezdí. Bylo by třeba volit taxi. Cena se pohybuje kolem € 75,00. Doporučujeme si na letišti pronajmout automobil. Taxi z letiště do Saint Tropez (Port Grimaud) Vás vyjde na € 270,00 přes den a € 360,00 v noci.

# 04.03.2019, 12:32.
Nevíte, zda musí být auto vybaveno plaketou Crit Air na trase Ženeva - Valfrejus v každém případě? Po cestě jsou tzv, dočasné zóny ochrany ovzduší. Petr.

Jedná se o zónu ochrany ovzduší závislou na počasí, platnou po předchozím varování při překročení hraničních hodnot látek znečišťujících ovzduší. Po vyhlášení předběžného varování je v prvním kroku vyhlášen alarm znečištění ovzduší stupně 1 (niveau d' alerte N1), na silnicích je snížena rychlost o 20 km/h. Pokud jsou překročeny hraniční hodnoty i po dvou dnech trvání alarmu, je ve druhém kroku vyhlášen alarm znečištění ovzduší stupně 2 (niveau d' alerte N2), na silnicích je zákaz vjezdu. Povolen je vjezd jen vozidlům s plaketami Crit' Air. Po dalších dvou dnech může dojít k vyloučení vozidel s plaketou Crit' Air 5. Po prvních dvou stupních může být vyhlášen alarm znečištění stupně 3 (niveau N2 aggravé), kdy mohou být vyloučeny z provozu další plakety. Podrobně je to popsané na crit-air.fr. Auto nemusí být vybaveno plaketou. Pokud však bude vyhlášen alarm znečištění ovzduší vyžadující plaketu, nebude moci do dané oblasti vjet.

# 01.03.2019, 09:24.
Pročítal jsem si dotazy a odpovědi v roce 2019. Mám otázky ohledně průjezdu tunelem Frejus. Jak je to se střešním boxem při stanovení kategorie auta? Druhý dotaz se týká způsobu platby, kdy a jak si stanovím, že chci koupit obousměrný průjezd? Běžné mýtné se platí bezkontaktně na mýtných branách. A poslední dotaz, průjezd z Itálie do Francie bude v sobotu přibližně v 10:00, předpokládaný průjezd zpět další sobotu přibližně ve 14:00. I pro takovýto případ platí obousměrný poplatek (So-So)? Děkuji. Hynek.

Kategorie vozidel platné v tunelech ve Francii a Itálii se liší od kategorií vozidel, které se používají na dálnicích. V případě tunelu Frejus spadají do kategorie 1 vozidla, která mají výšku nad přední nápravou menší než 1,3 m a celkovou výšku menší než 2,0 m. Co není zahrnuto v celkové výšce vozidla není v tomto případě definované, tak jako je tomu u mýtného na dálnicích. Máme však potvrzenou informaci od provozovatele tunelu, že střešní box nebo příslušenství se nezohledňují při výpočtu výšky. V případě parametru "celková výška" platí v tunelu Frejus tedy to, co na francouzských dálnicích. Není pravda, že mýtné se běžně platí bezkontaktně. Bezkontaktní platba je pro abonenty (např. mýtné ve Francii formou Liber-T, v Itálii formou Telepass), ostatní musí platit tak, že zastaví u mýtné brány a zaplatí. V případě tunelu Frejus přímo na vstupní mýtnici řeknete, že chcete Retour. Odpověď na Vaši poslední otázku je v odpovědi ze dne 02.02.2019, 20:40.

# 23.02.2019, 22:19.
Plánujeme cestu do Španělska a zajímá mě mýto ve Francii. Vozidlo má výšku do dvou metrů, ale se střešním boxem ji bude přesahovat. Spadá proto do 1. nebo 2. skupiny? Jak se to kontroluje na mýtných branách? Děkuji za odpověď. Mario.

Pro zařazení do kategorie pro platbu mýtného ve Francii se pro výpočet celkové výšky vozidla nebo sestavy berou v úvahu všechny prvky vozidla nebo sestavy. Prvky připevněné ke střeše nebo přívěsu se do výpočtu nezohledňují. Už v nařízení platném od 1. ledna 2001 bylo v poznámce uvedeno, že výpočet celkové výšky neovlivní např. antény, paraboly, střešní nosiče, majáky, svítilna taxi apod. Naopak výpočet celkové výšky ovlivní prvky přidané k základnímu vozidlu, např. obytné buňky, klimatizace, atd. Vaše vozidlo se střešním boxem by tedy mělo spadat do kategorie 1. Bohužel praxe je často taková (informace od našich čtenářů i prodejců Liber-t), že systém v tomto případě špatně vyhodnotí výšku vozidla a následně ho špatně zařadí do kategorie. Samotný Liber-t to řeší směrováním těchto vozidel do jiného pruhu. Doporučujeme si při platbě mýtného zařazení do kategorie pohlídat. Podívejte se na oficiální informace platné od 1.1.2019.

# 16.02.2019, 21:52.
Pane Řehůřku, prosím o radu. Jedeme 2.3.2019 do Chamonix a chceme jet přes Švýcarsko. Myslíte, že je průjezdná cesta z Martigny do Chamonix? Děkuji za odpověď. Vladimír.

Col de la Forclaz a Col de Montets mezi Martigny a Chamonix jsou v zimě obecně otevřené, ale v extrémním počasí mohou být uzavřené, často i z důvodu nebezpečí lavin. Často lze projet jen se sněhovými řetězy. V současné době jsou průjezdné.

02.02.2019, 20:40.
Kolem 20.2.2019 se chystáme osobním autem se střešním boxem do lyžařského střediska La Plagne Villages do Francie. Cestujeme ze Zlína a tímto Vás moc prosím o doporučení nejlepší trasy, protože je jich více. Zatím jsme jezdili jen do Itálie. Děkuji předem za odpověď. Majka.

Obě trasy - přes Rakousko, Itálii a Německo, Švýcarsko jsou stejně dlouhé a časově náročné. Rozdíl je v ceně. První trasa: Zlín - Vídeň - Graz - Villach - Tarvisio - Udine - Padova - Verona - Milano - Torino - Tunel du Frejus - Albertville - Plagne Villages Vás poplatkově vyjde na 10. denní dálniční známku v Rakousku v ceně € 9,20, na mýtné v Itálii v ceně € 70,00 / € 73,40, za průjezd tunelem Frejus (cena z Itálie obousměrně s návratem do půlnoci sedmého dne) € 38,50 / € 57,90, za mýtné ve Francii € 24,40. Předpokládáme, že Váš automobil má výšku do dvou metrů. Dvojí mýtné je uváděno podle výšky nad přední nápravou do 1,3 m / nad 1,3 m. Za oba směry tedy zaplatíte € 236,50 / € 262,70. Druhá trasa: Zlín - Praha - Rozvadov - Norimberk - Karlsruhe - Basilej - Bern - Ženeva - Chambery - Albertville - Plagne Villages Vás poplatkově vyjde na roční švýcarskou dálniční známku v ceně CHF 40,00 (€ 35,10) a na mýtné ve Francii na € 18,10. Za oba směry tedy zaplatíte € 71,30. Je možné ještě jet z Karlsruhe přes Francii. Trasa se však prodlouží a celkové mýtné se sníží jen minimálně - na € 69,20. Z výše uvedeného vyplývá, že optimální trasa vede přes Německo, kde se ještě letos mýtné neplatí, a dále přes Švýcarsko do Francie. Je ale pravda, že Váš termín na přelomu února a března, je jeden z nejvíce kritických z pohledu dopravní náročnosti. To hrozí poslední dva týdny v únoru a první dva týdny v březnu. Ve Vašem týdnu jsou prázdniny všude, kromě Belgie, Chorvatska, Itálie a Maďarska.

# 13.01.2019, 13:58.
Od 22.6.2019 do 29.6.2019 se chystáme na dovolenou do města Bandol. Řeším, jak se tam dopravit a následně se pohybovat. Projet okolí, podívat se na klášter Sénanque atd. Zda letecky nebo autem. Budeme cestovat z Ostravy. Můžete prosím popsat ideální trasu a poplatky? A zda někde v polovině trasy přespat - hotel. Děkuji. Jiří.

Vaše optimální trasa je následující: Ostrava - Brno - Vídeň - Graz - Villach - Tarvisio - Udine - Padova - Verona - Brescia - Cremona - Piacenza - Tortona - Savona - Imperia - Sanremo - Nice - Toulon - sjezd 12 Bandol - Bandol. V Rakousku potřebujete desetidenní dálniční známku v ceně € 9,20, na mýtném v Itálii zaplatíte € 66,90 a na mýtném ve Francii € 19,40. To samé při cestě zpět. Je to něco přes 1600 km, na přespání to tedy je. Doporučujeme hledat ubytování přes Booking podle Vašich preferencí. Záleží také na tom kdy vyjedete, jak často budete zastavovat atd. Levnější na poplatcích, ale o 200 km v jednom směru delší, je trasa přes Rozvadov - Norimberk - Karlsruhe - Mulhouse - Lyon - Aix-en-Provence. V Německu se mýtné neplatí a ve Francii zaplatíte € 66,70, to samé při cestě zpět. Uvedene trasy jsou definované hlavními směry.