Cestu jsem si snažil připravit podle
MyLPG. Není to špatná webová stránka, ale je lepší si cestu vyhledat po jednotlivých státech, takže je tam nejprve spousta klikání. Dále tam nejsou informace úplně ověřené, takže panovala nejistota, avšak v 90% případů to bylo správně. Ještě jsem kombinoval hledání se svou navigací, která ne vždy danou pumpu našla. Pozor na otevírací dobu stanic, nám to vyšlo na noc přes Francii, což je cenový uragán. Ceny jsou běžně kolem 22,- Kč za litr. Tedy pokud nesjedete z dálnice a nevydáte se třeba k nějakému Carrefouru, tam je plyn alespoň za 18,- Kč za litr, ale jen do 21:00 hodin. Potom jsem musel rezignovat a než hledat v nejistotě, tankoval jsem u dálnice za 22,- Kč za litr. Navíc se musí platit dopředu, zpětně vám to doúčtují, když načepujete méně. V Německu je četnost stanic vyšší, ale nejhůře je na tom asi Španělsko. Kolem velkých měst to není problém, ale mezi městy, zvláště mezi Barcelonou a Valencií, je to nula stanic. Takže záleží na vaší nádrži a výdrži. Vyplatí se nabrat v Gironě, než ve Francii, právě kvůli ceně. Čepoval jsem hlavně u Repsolu, má dobré zázemí a přeci jenom je to značka, takže jsem doufal v lepší kvalitu plynu. Jen jednou jsem měl dojem, že jsem u nich natankoval špatný plyn - to bylo na cestě do Madridu. Tam je také asi jen jedna, dvě pumpy s plynem po cestě, více jsem nenašel. Až v Madridu je jich více.
Madrid - jen chci upozornit, že pokud jedete se střešním boxem jako já, tak vlastně nezaparkujete na delší dobu v blízkosti centra. Buď venku, což je jen na omezenou dobu a drahé, nebo jsou to všechno garáže s nízkou výškou. Jezdil jsem centrem hodinu a hledal marně, nakonec jsem musel střešní box shodit a zajet do garáže. Ještě že neřeší zákaz parkování v garážích pro LPG, to bych fakt nevěděl, co dělat. Připravte si přibližně € 30,00 na 24 hodin. Žádné poplatky za vjezd do centra jsem neplatil.
Redukce: jen jednou jsem se setkal s tím, že neměli, kdosi ji ukradl. Proto povětšinou chtějí pas jako zálohu. Na náš italský typ většinou redukci potřebujete, setkal jsem se se dvěma typy. Jedna tenká a dlouhá, která se zašroubuje do závitu a na kterou se nasadí pistole. Druhá tlustá a krátká, která je navíc při zajištění stále volná a v našem otvoru lítá. Nebojte se, při nasazení pistole pravděpodobně tlakem plynu se dobře uzavře a čepuje bez problému. Šok - jednou mi na Shell v Německu naúčtovali € 8,00 za půjčení - pravda, byl to celý kufřík s asi 21 typy redukcí, ale já ho přece vrátil.
Moje cesta přes pumpy, i když zastávky jsme dělali častěji, byla tak po 2. hodinách. Uršitě se dají najít i levnější, podle mapy a navigace, ale taková byla naše realita podle únavy, chuti hledat a stavu v nádrži (ceny jsou za srpne a září 2017):
Do Španělska:
Aral, Kammerstein / Schwabach - € 0,579
Shell, Kappel - Grafenhausen - € 0,579 - Pozor! Účtují € 8,00 za půjčení redukce
Total, Macon - € 0,697 - kdesi u Carrefouru, sjeli jsme z dálnice
Eni, Fabregues Nord - € 0,849
Campsa, Santa Perpetua de Mogoda, Barcelona - € 0,599
Batra, Benicarlo, Castellon - € 0,630
Valencie, Repsol
Ze Španělska:
Valencie - Repsol, Avda. Corts Valencianes - € 0,561
Campsa, Santa Perpetua de Mogoda, Barcelona - € 0,632
Campsa, Mas Morato, polygono industrial, la Jonquera - € 0,652 - vyplatí se sjet a dočepovat před Francií, nejbližší k hranicím
Agip Eni, Saulce sur Rhone - € 0,839
Total Marchaux - € 0,869 - přespání na parkovišti, načepování jen půl nádrže na cestu do Německa
Shell Bat Breisgau Schallstad - € 0,639
Shell Kanalstrase 1, Neckarsulm - € 0,599
Plzeň - 14,90 Kč
Mýtné:
Vychází to kolem 3300,- Kč za jednu cestu. Cestou tam jsme platiti ještě více. Nevím proč, zda tím, že se více sjíždí a najíždí na dálnici. Celkové náklady Olomouc - Valencie a zpět: mýtné a plyn = 18520,- Kč + pojížďky ve Španělsku. Hezkou cestu! Jiří.