BOSNA A HERCEGOVINA 2024

Bosna a Hercegovina v odpovědích na vaše otázky

 /  / Centrum otázek a odpovědí / Bosan a Hercegovina 2024

Bosna a Hercegovina leží v jihovýchodní Evropě, na západě Balkánského poloostrova. Tato hornatá země se skládá ze dvou geografických a historických oblastí. Větší je Bosna, menší Hercegovina. Během historie se v Bosně a Hercegovině vystřídalo mnoho vládců, od Římské říše, přes samostatný stát, Osmanskou říši, Rakousko-Uhersko, Jugoslávii až po nezávislý stát. Hlavním městem je sarajevo, nejvyšším vrcholem Maglić (2 386 m). Bosna a Hercegovina má dvě samostatné přibližně stejně velké entity - Federace Bosny a Hercegoviny, Republika srbská. Obě spravují malý Distrikt Brčko. Federace Bosny a Hercegoviny má ještě deset autonomních kantonů. Oficiální měnou je Konvertibilní marka (BAM). Úředními jazyky jsou bosenština, chorvatština a srbština. Pokud je Bosna a Hercegovina cílem vaší cesty, najdete zde mnoho užitečných informací a také zodpovězené otázky našich čtenářů. Pokud se chcete také na něco zeptat, přejděte na formulář.

Než začnete: pokyny, podmínky, soukromí
Zadat otázku: přes formulář,
Informace: reportáže, výlety, blog, vyhledávání

Vybavení: mapy, průvodci, slovníky, adaptér
Nástroje: mapa, překladač
Aktuálně: informace z MZV

# 06.06.2024, 17:14.
Chystáme se do Černé Hory. Doporučil byste trasu přes Slovensko, Maďarsko a Bosnu a Hercegovinu? Nebo je to problém? Děkuji. Jana.

Je to tradiční trasa vnitrozemím. Přes Slovensko, Maďarsko a Chorvatsko je to pohodová cesta po dálnici. Od hranic přes Doboj po Zenica je to po místních komunikacích, potom vede solidní dálnice do Sarajeva. Přejezd přes Sarajevo je orientačně složitější. Za Sarajevem vede cesta horami a silnice se postupně zhoršuje. Posledních přibližně 20 km je nejhorších, dost nepříjemné, když potkáte autobus. O mnoho desítek let zpět se vrátíte na hraničním přechodu, kdy budete přejíždět po mostě přes řeku Tapa. V Černé Hoře jsou silnice bezproblémové. V Černé Hoře jsme se bavili s českými turisty, kteří jeli přes Srbsko a nemohli si cestu vynachválit. Jakmile bude hotová plánovaná dálnice mezi Bělehradem a Podgorica, bude to jednoznačná volba. Zatím dálnice končí v Srbsku za Čačak a v Černé Hoře začíná za Kolašinem.

# 05.06.2024, 08:22.
Děkuji. Slyšeli jsme, že je lepší přechod Crveni Grm. Když pojedem tudy, tak také bude nutná platba mýtného do Blagaj? Ještě se zeptám. Nevíte, jak je to na hranicích s Bosnou? Zda je nějaké omezení v dovozu potravin? Budeme právě potom pokračovat na dovolenou do Chorvatska do Živogošce a tak nějaké potraviny povezeme. Zda to není potom problém? Děkuji. S pozdravem Jana.

Přechod Nova Sela / Bijača jsme navrhli z důvodu plynulé vazby chorvatské dálnice na bosenskou. Pokud pojedete přes Crveni Grm, po dálnici A1 v Bosně a Hercegovině nepojedete, tedy mýtné platit nebudete. Nicméně budete se muset v Chorvatsku velký kus vracet nebo sjet z dálnice podstatně dříve. Informace o celních a devizových předpisech najdete na stránkách MZV. Neexistují obecná omezení, takže nelze říct, s čím můžete nebo nemůžete mít problém.

# 04.06.2024, 20:45.
Mohla bych poprosit o nejlepší trasu do Bosny, konkrétně Blagaj ze Strážného? A jaké poplatky budem platit? Moc děkuji za odpověď přeji hezký večer. S pozdravem Jana.

Vaše optimální trasa je následující: Strážný - Passau - Wels - Graz - Záhřeb - Bosiljevo - A1 - Split - Čarapine - Bijača - A1 - Zvirovici - R425a - M6 - Čapljina - M17 - Buna - Blagaj. V Rakousku potřebujete desetidenní dálniční známku v ceně € 11,50, za průjezd tunelem Bosruck zaplatíte € 6,50, za průjezd tunelem Gleinalm zaplatíte € 10,50, za slovinskou měsíční dálniční známku € 32,00 a na mýtném v Chorvatsku v prvním úseku po Záhřeb € 6,40, ve druhém úseku od Záhřebu € 30,70, v Bosně a Hercegovině BAM 1,20. Poplatky při cestě jsou stejné, kromě dálniční známek, které využijete v obou směrech. Pokud jedete na více jak 10 dní, vyplatí se Vám dvě jednodenní rakouské dálniční známky, každá v ceně € 8,60. Pokud jedete na týden a méně, vyplatí se Vám týdenní slovinská dálniční známka v ceně € 16,00. Cesta přes Maďarsko, Chorvatsko napříč Bosnou a Hercogovinou není řešením. Větev přes Salzburg, Villach a Lublaň přináší úsporu € 4,70 v jednom směru za tunely, nicméně z hlediska průjezdnosti v případě sezónních dopravních zácp na tom bude stejně. Možná z hlediska stavebních prací je příznivější.