ITALSKÉ ALPY 2018

Italské Alpy v odpovědích na vaše otázky

 /  / Centrum otázek a odpovědí / Itálie / Italské Alpy 2018

Italské Alpy představují vysokohorský oblouk na severu Itálie, který se táhne od hranic s Francií na západě, kolem kranic se Švýcarskem a Rakouskem na severu až k hranicím se Slovinskem na východě. Nejvyšším vrcholem je Mont Blanc (4807 m). Nejvýznamnější jezera jsou Lago di Garda, Lago Maggiore a Lago di Como. Nejvýznamnějším řekami jsou Adige, Pád a Brenta. Na území Italských Alp jsou tři národní parky - Parco Nazionale Stelvio, Parco Nazionale del Gran Paradiso a Parco Nazionale delle Dolomiti Bellunesi. V půvabných údolích pod velkolepými masivy se prohánějí lišky, divoké kočky, kamzíci, kozorožci a typické hvízdavé zvuky vydávají svišti. Nad štíty se vznášejí orli královští a skalní. V létě se stávají Italské Alpy rájem turistů, v zimě rájem lyžařů. Oficiální měnou je €, úředním jazykem Italština. Pokud jsou Italské Alpy cílem vaší cesty, najdete zde mnoho užitečných informací a také zodpovězené otázky našich čtenářů. Pokud se chcete také na něco zeptat, přejděte na formulář.

Než začnete: pokyny, podmínky, soukromí
Zadat otázku můžete: přes formulář,
Informace: reportáže, výlety, blog, vyhledávání

# 05.02.2018, 09:08.
O termínu od 10. do 16.2. jedeme na lyže do Santa Cateriny. Ještě minulý týden jsem měl radost, že otevřeli / zprůjezdnili veškeré trasy. Jelikož má být krásné počasí, chtěl jsem jet přes švýcarské průsmyky i kvůli opěvovaným výhledům. Nyní je jediná možná trasa opět přes Livigno, takže přes tunel. Kde se dá zjistit spolehlivě aktuální stav možností příjezdu do Santa Cateriny? Původní trasa měla být Mnichov - okolo Innsbrucku - Lago di Resia a přes švýcarské kopce do Bormia. Teď se nabízí zajížďka přes Prad am Stilfser Joch. Prosím a předem děkuji za odpověď. Honza. P.S.: celé to je o délce dopravy 8 vs 9,5 hodiny a 700 vs 850 km a o poplatcích nepíši. Jan.

Viz naše odpověď ze dne 02.02.2018, 18:29

# 02.02.2018, 18:29.
Našel jsem informace o lavinách a uzavření tunelu, ale ani na oficiálních stránkách Livigna nevidím, zda je již provoz celkově obnoven nebo je příjezd do Livigna stále problematický. Nemáte prosím představu o situaci? Velice děkuji. Michal.

Tunel sám o sobě problém není, problematické jsou příjezdové trasy. Obě příjezdové trasy ze švýcarské strany nejsou aktuálně uzavřeny, ale na obou příjezdových trasách k tunelu je na silnici sníh. Situace se může samozřejmě kdykoliv změnit. Aktuální informace bývají na stránkách EKW. Mapu aktuální situace na silnicích najdete na Strassen. Informace tam bývají hodně aktuální, nicméně jsou to hory, kde se to může změnit každou chvíli.

# 25.01.2018, 22:18.
V sobotu 27.1. nastupuji dovolenou v Livignu. Příjezdový tunel ze Švýcarska do Livigna je zavřený kvůli lavinám ve Švýcarsku. Poradíte mi objízdnou trasu? Josef.

Aktuální situace je taková, že tunel Munt La Schera je otevřený od 25.1.2018 12:00 do 26.1.2018 24:00 pouze od Livigno, do 27.1.2018 6:00 je potom uzavřený a následně otevřený 27.1.2018 od 6:00 ve směru do Livigno až do další aktualizace informací. Najdete je na Livigno. Silnice č. 28 od švýcarského Zernez po vjezd do tunelu je uzavřena. Její úsek od italsko - švýcarských hranic je otevřený. Trasa kolem Resijského jezera je tedy možnou objízdnou trasou. Situace se ale může kdykoliv změnit. Další objízdné trasy z Itáliie z východu přes Passo Tonale nebo ze západu přes Aprica jsou zatím otevřené. O víkendu byl ale příjezd z italské strany do Livigno také uzavřený, což se může kdykoliv zopakovat. Otevřený je také Bernina Pass ze švýcarské strany, je však zasněžený. Tuto cestu v současné době nedoporučujeme.

# 23.01.2018, 19:58.
3. února jedeme lyžovat na týden na Kronplatz. Bojím se sobotní cesty přes Mnichov. Jak vypadá cesta přes Linec a Salzburg - dálnice, zácpy, hranice? Nebo je lepší jet už v pátek a někde v Rakousku přespat? Přespat v Německu, Innsbucku nebo v Salzburgu? Předem děkuji. Michal.

Na rakousko - německé hranici stále probíhají kontroly. V současné době je zdržení sice do 5. minut, nicméně v dopravní špičce se mohou tvořit kolony. Vzhledem k cílové destinaci může být zajímavá stejně dlouhá alternativa ze Salzburgu na Spittal, Lienz a Sillian. Poplatkově to vychází také přibližně stejně - € 9,00 desetidenní rakouská dálniční známka, € 11,50 za tauernské tunely. Celkem tedy € 32,00. Varianta přes Brenner stojí kromě rakouské dálniční známky € 9,50 za průjezd Brennerm a € 2,90 na mýtném v Itálii. Celkem tedy € 33,80. Přespání v polovině cesty není řešení, pokud nevyjedete hodně brzy ráno.

# 23.01.2018, 12:44.
A ještě jeden dotaz. Co trasa přes Leoben a Murau. Ta mi vychází stejně dlouhá jako přes Innsbruck. Martin.

Jedná se o trasu, kterou jsme Vám uvedli jako kompromis mezi trasou přes Innsbruck a trasou přes Tarvisio. S tím, že doporučujeme a i v tomto případě jsme doporučili o 60 km delší trasu po dálnici A2 na Graz, Klagenfurt a Villach. Jedná se o to, že při cestě přes Leoben vede rychlostní čtyřproudovka jen po Judenburg a odtud už pokračujete téměř 100 km mimo dálnici vesničkami a městečky po státní silnici. Když k tomu připočtete více jak 150 km v přibližně stejné kvalitě mezi Spittal a Brixen, je to velké zdržení. Navíc po nájezdu na dálnici u Sankt Michael im Lungau zaplatíte mýtné za průjezd tunelem Katschberg ve výši € 6,00. Dá se to sice objet přes sedlo Katschberg, v zimě to ale není ideální řešení.

# 22.01.2018, 22:39.
Ještě jedna otázka. Nevíte prosím, kde získat kartu Altopiano della Paganella? Na webu píší, že je s ní 10% sleva na skipasy. Martin.

Tato akce platí od 27. ledna do 4. února 2018 pro držitele Card Altopiano della Paganella. Sleva 10% se týká skipasů s platností od 4. do 8. dní a všechny věkové kategorie. Podobná akce platí od 3. března do 11. března 2018, kdy je ta sleva 5%. Pod pojmem Card Altopiano della Paganella jsou myšleny karty, které v Altopiano della Paganella platí - Molveno Card, Andalo Card, Happy Card, Cavedago Card. Karty obdrží zdarma klienti ubytovacích zařízení, která jsou partnery odpovídajících konsorcií.

# 21.01.2018, 22:02.
Vážený pane, jakou byste nám doporučil trasu do italského Molvena o jarních prázdninách na lyžování od soboty 3.2. do soboty 10.2.? Jedeme z jižní Moravy z Oslavan. Loni jsme jeli přes Salzburg, Innsbruck, Brenner a na německých hranicích to byla hrůza. Po cestě tam jsme stáli 2,5 hodiny a zpět 3 hodiny. Němci prohlíželi každé auto. Je to normální? Není lepší jet jen v Rakousku a rovnou do Itálie? Děkuji za názor. Martin.

Bohužel kontroly na rakousko - německé hranici jsou stále aktuální. Za běžného provozu je to zdržení do 5. minut, ve špičce ale může výrazně narůstat. Někdy jsou kontroly přísnější, někdy ne. Je to podle aktuální situace. Asi nejlepší trasa vede tak, jak jste jeli loni. Ostatní trasy jsou s výrazným navýšením času nebo i ceny. Standardní varianta Vás vyjde na € 9,00 za rakouskou desetidenní dálniční známku a € 9,50 za průjezd Brennerem + € 10,60 mýtné v Itálii, celkem tedy na € 49,20. Jižní varianta přes Villach, Tarvisio, Padova a Verona Vás vyjde kromě desetidenní rakouské dálniční známky na € 33,80 v Itálii, celkem tedy na € 76,60. Tato trasa je ale v jednom směru o 200 km delší a teoreticky bude trvat o 2 hodiny déle. Kompromis mezi těmito trasami je trasa na Graz, Villach, Lienz, Sillian, Bruneck a Brixen. Je delší o 70 km, časově jako jižní varianta (za nepříznivého počasí i delší). Poplatkově vyjde na rakouskou desetidenní dálniční známku a mýtné v Itálii € 7,80. Celkem tedy na € 24,60. Pokud se rozhodnete jet standardní trasou a ze Salzburgu objíždět Německo přes Rakousko, v současné době to není vhodné řešení. Mezi Golling a Werfen je uzavřeno několik úseků silnice z důvodu lavinového nebezpečí. Toto se dá ještě objet po dálnici, zvláště když budete mít dálniční známku. Uzavřeny jsou ale i ze stejného důvodu části silnic mezi Bischofshofen a Saafelden, takže se to musí objíždět spodem přes Taxenbach a Zell am See. V únoru to může být samozřejmě jinak. V zimě bychom ale takové objízdné trasy nepodnikali a raději počítali se zdržením v koloně.

# 20.01.2018, 13:38.
Rádi bychom vyrazili na kole po Alpe Adria z Camporossa do Grado. Zpět bychom však chtěli jet vlakem. Můžete nám poradit prosím vlakové spojení a kde kdyžtak hledat jiná vhodná spojení? Termín bude až v září, ale protože nás pojede více, potřebuji znát nějaké informace předem. Děkuji. S pozdravem Zuzana.

Autobusové spojení mezi Grado a Udine provozuje společnost SAF. Od dubna do září provozuje i tzv. Bici Bus. Jízdní řády budou zveřejněny před sezónou. V loňské sezóně od 1.7. do 20.8. jezdil každý den, jinak v určité dny. V září bohužel jen 2.9. a 3.9. Autobusy jezdily dvakrát denně v 11:30 a 16:00. Jinak ve stejné dny jezdil z Udine i cyklovlak v 17:22 až do Villachu. Jízdenky stály na cyklobus Grado - Udine € 6,00 + € 1,25 za kolo, při náklupu přímo v autobuse byla cena vyšší o € 1,50. Jízdenky na cyklovlak Udine - Villach stály € 13,00 + € 3,50 za kolo. Standardní jízdní řády najdete na výše uvedených stránkách, na vlak na Trenitalia. Nejbližší zastávka od Camporosso je Ugoviza Valbruna.

# 19.01.2018, 13:22.
Obracím se na vás s dotazy ohledně krátké dovolené v Pieve di Ledro, blízko Riva del Garda. Suprově jste mi poradil před dvěma lety o Římě, tak zkouším i teď. Zajímalo by mě, zda tunel mezi Pieve di Ledro a Riva del Garda je zpoplatněný a v případě že ano, tak kolik stojí. Chtěla bych vyzkoušet ferratu, tak se ptám, zda Cima Capi je vhodná pro člověka, který nic nelezl. Nebudeme mít instruktora, ale výstroj ano. Nebo zda je poblíž nějaká jiná, méně náročná. Dále bych chtěla navštívit Monte Baldo. V kterou hodinu je vhodné jít na lanovku, abychom nebyli jako na Václáváku? Jedeme druhý týden v květnu. Děkuji moc za informaci. S přáním pěkného dne Ivana.

Tunely Agnese (3600 m) a Dom (1120 m) na trase mezi Pieve di Ledro a Riva del Garda nejsou zpoplatněny. Co se Cima Capi týče, zvažujete pravděpodobně absolvovat následující trasu: Biacesa - Via Ferrata F. Susatti - Cima Capi - Via Ferrata Foletti - Bivaco Arcioni - Biacesa. Trasa je dlouhá něco málo přes 8 km a zkušeným lezcům zabere 5 hodin. Podle našeho názoru je to pro začátečníka náročná trasa. Nicméně každý má ty hranice obtížnosti nastavené jinak a začátečník je také různě uchopitelný pojem. Oficiálně je uváděná na pětibodové stupnici technická náročnost jako 2 a náročnost z hlediska fyzické zátěže na stupni 3. CAI (Club Alpino Italiano), Italský alpinistický klub, ji označuje jako EEA, tj. nejvyšší stupeň. Na této škále jsou T (turist), E (hikers), EE (expert hikers), EEA (expert hikers with equipment). Jedná se tedy o srovnání všech tras. Pokud budeme na trasu pohlížet jen z pohledu Via Ferrata, patří výše uvedená k těm lehčím. Ferraty v Itálii najdete např. na Via Ferraty. Druhý týden v květnu je víceméně jedno, kdy na lanovku půjdete. Hlavním kritériem pro volbu času je celkový itinerář návštěvy.

# 13.01.2018, 01:01.
Pane Řehůřku, jedeme koncem května k jezeru Lago di Garda a mám pár dotazů ohledně průjezdu Brennerského průsmyku. Pojedeme z jižní Moravy a chceme jet trasu na Salzburg. Má smysl sjíždět u Innsbrucku z dálnice a jet k italským hranicím po silnici č. 182? Nejde mě ani tak o ušetřený poplatek za průjezd Brennerským průsmykem, jak se spíše pokochat rakouskými vesničkami. Jak tahle cesta pokračuje na italské straně? Je pohodlnější se napojit na italskou dálnici nebo pokračovat po okresce? Doporučil byste tuto variantu nebo pokračovat raději po dálnici? Času budeme mít dost. Pokud bychom sjížděli na okresku, který sjezd byste u Innsbucku doporučil? Poslední dotaz. Jaké můžeme očekávat koncem května u jezera počasí? Děkuji za odpověď. Mark.

V květnu nehrozí dopravní zácpy jako v sezóně, je to tedy skutečně o volbě mezi časem, pohodlím, cenou a atraktivitou. Dálnice je pohodlnější, výrazně rychlejší ale na druhé straně dražší. Pokud máte dostatek času, potom může být cesta po B182 a následně SS12 pro Vás vhodným řešením. Určitě je to zážitek i pro řidiče, není to ten dálniční stereotyp. Silnice SS12 v Itálii vede údolím městečky a vesničkami podél řeky přibližně souběžně s dálnicí. Každopádně kdykoliv budete mít možnost najet zpět na dálnici, když už Vás to přestane bavit nebo když budete potřebovat zrychlit cestování. V Innsbrucku sjeďte z dálnice na Innsbruck Sud. Koncem května jsou dlouhodobé průměry u Lago di Garda 22 až 24 stupňů přes den, v noci o 10 stupňů méně.

# 04.01.2018, 21:40.
Jak je to s placením poplatku na italské dálnici na severním obchvatu Turína od směru z Milána dál po dálnici na Pinerolo - Sestriere? Předem děkuji za radu. Miroslav z Kyselky.

Poslední mýtná brána je po sjezdu z obchvatu Turína u Beinasco. Mýtné za obchvat je € 1,50.