FRANCIE 2019

Francie v odpovědích na vaše otázky

 /  / Centrum otázek a odpovědí / Francie 2019

Francie se nachází v západní Evropě. Ze severu ji omývá Biskajský záliv a Lamanšský průliv, ze západu Atlanstký oceán a z jihovýchodu Středozemní moře. Z pohoří je významná pahorkatina Massif Central ve vnitrozemí, na jihozápadě Pyreneje a na jihovýchodě Alpy. Nejvyšším vrcholem je Mont Blanc (4810 m). Francie se skládá z 18. regionů, které jsou děleny na 101 departmentů. Z toho jeden region tvoří ostrov Korsika a 5 regionů je v zámoří - Réunion, Mayotte, Francouzská Guyana, Martinik a Guadeloupe. Pod francouzskou suverenitu spadá ještě Nová Kaledonie, Wallis a Futuna, Francouzská Polynésie, Clippertonův ostrov, Saint-Pierre a Miquelon, Svatý Bartoloměj, Svatý Martin a Francouzská jižní a antarktická území. Hlavním městem je Paříž, oficiální měnou €, zámořská území používají frank a úředním jazykem francouzština. Podívejte se na místa, která byste měli vidět ve Francii. Pokud je Francie cílem vaší cesty, najdete zde mnoho užitečných informací a také zodpovězené otázky našich čtenářů. Pokud se chcete také na něco zeptat, přejděte na formulář.

Než začnete: pokyny, podmínky, soukromí
Zadat otázku: přes formulář,
Informace: reportáže, výlety, blog, vyhledávání

Vybavení: mapy, průvodci, slovníky, adaptér
Nástroje: mapa, překladač
Aktuálně: informace z MZV

# 19.03.2019, 10:50.
Prosím, cesta z Antibes do Saint-Tropez. Děkuji za odpověď. Helena.

Z Antibes, konkrétně z Juan Les Pins, do Saint-Tropez je lodní spojení s Riviera Lines od 21.5.2019 do 29.9.2019. Trajekty jezdí v úterý, čtvrtek, sobotu a neděli, o prázdninách každý den. Odjezd je v 9:20, příjezd do Saint Tropez v 11:30. Zpět potom jede v 16:30 a na místě je v 18:30. Jízdenka stojí € 56,00, děti do 10. let platí € 41,00 a do 4. let cestují zdarma. Po pevnině se tam dostanete nejdříve vlakem TER do Frejus. Cena začíná na € 10,00. Z Frejus potom autobusem č. 7601 za € 3,00. Jízdní řády najdete na výše uvedených stránkách.

# 16.03.2019, 18:37.
Chystáme se s rodinou do Francie a zajímalo by mě, jak je to se střešním boxem nebo kolem na střešní zahrádce, zda se díky vyšší výšce platí i vyšší mýto, nebo zda je rozhodující výška vozidla bez zahrádky. Předem děkuji za odpověď. S pozdravem Tomáš.

Na francouzských dálnicích pro výpočet mýtného spadají do kategorie 1 vozidla o celkové výšce do 2 metrů včetně a celkové hmotnosti do 3,5 tuny včetně. Do kategorie 2 spadají vozidla o celkové výšce větší než 2 metry a menší než 3 metry a celkové hmotnosti do 3,5 tuny. Výpočet celkové výšky neovlivňuje náklad nebo příslušenství umístěné na vozidle nebo přívěsu jako např. antény, střešní nosiče, střešní boxy, otočné majáky, označení taxi, paraboly, lucerny, solární panely. Naopak prvky trvale připojené k základnímu vozidlu jako např. obytné nástavby, klimatizační jednotky, aerodynamické a designové prvky výpočet celkové výšky ovlivňují. Podle této definice tedy střešní box nebo kolo umístěné na střešním nosiči výpočet celkové výšky neovlivní. Bohužel praxe je často taková (informace od našich čtenářů i prodejců Liber-t), že systém v tomto případě může špatně vyhodnotí výšku vozidla a následně ho špatně zařadí do kategorie. Je třeba si to pohlídat.

# 07.03.2019, 10:52.
Chtěli bychom se Vás zeptat, jakým nejlevnějším způsobem se dostat z letiště Marseille do Saint Tropez, respektive Grimaud. Nevíme, zda je to předměstí nebo něco takového. Jedeme dvě dospělé osoby a vnučka ve věku 16 let. Nebo jaké jsou možnosti? Přiletíme 27.5.2018 ve 20:20 hodin a zpět letíme 31.5.2018 ve 20:45 hodin. Děkujeme za rady a odpověď. Hezký den. Marta.

Doprava je hodně složitá, jedná se o kombinaci autobusů a vlaků. Existuje přímá autobusová linka, nepokryje Vám však celou cestu ve Vašem období. Jedná se o autobus LER, konkrétně linku č. 36 Aeroport Marseille Provence - Le Muy - St. Maxime - Port Grimaud - Saint Tropez. Z letiště odjíždí každý den v 16:00 a 21:05. Kromě soboty, neděle a svátků ještě v 10:45 a 13:55. Všechny čtyři linky končí v Le Muy. V letním období (21.6.2019 - 26.8.2019) pokračuje v některé dny až do Saint Tropez. Zpět jede obdobně. Přesný jízdní řád najdete na výše uvedených stránkách. Ve Vašem období končí v Le Muy, odkud už tak pozdě autobusy nejezdí. Bylo by třeba volit taxi. Cena se pohybuje kolem € 75,00. Doporučujeme si na letišti pronajmout automobil. Taxi z letiště do Saint Tropez (Port Grimaud) Vás vyjde na € 270,00 přes den a € 360,00 v noci.

# 04.03.2019, 12:32.
Nevíte, zda musí být auto vybaveno plaketou Crit Air na trase Ženeva - Valfrejus v každém případě? Po cestě jsou tzv, dočasné zóny ochrany ovzduší. Petr.

Jedná se o zónu ochrany ovzduší závislou na počasí, platnou po předchozím varování při překročení hraničních hodnot látek znečišťujících ovzduší. Po vyhlášení předběžného varování je v prvním kroku vyhlášen alarm znečištění ovzduší stupně 1 (niveau d' alerte N1), na silnicích je snížena rychlost o 20 km/h. Pokud jsou překročeny hraniční hodnoty i po dvou dnech trvání alarmu, je ve druhém kroku vyhlášen alarm znečištění ovzduší stupně 2 (niveau d' alerte N2), na silnicích je zákaz vjezdu. Povolen je vjezd jen vozidlům s plaketami Crit' Air. Po dalších dvou dnech může dojít k vyloučení vozidel s plaketou Crit' Air 5. Po prvních dvou stupních může být vyhlášen alarm znečištění stupně 3 (niveau N2 aggravé), kdy mohou být vyloučeny z provozu další plakety. Podrobně je to popsané na crit-air.fr. Auto nemusí být vybaveno plaketou. Pokud však bude vyhlášen alarm znečištění ovzduší vyžadující plaketu, nebude moci do dané oblasti vjet.

# 01.03.2019, 09:24.
Pročítal jsem si dotazy a odpovědi v roce 2019. Mám otázky ohledně průjezdu tunelem Frejus. Jak je to se střešním boxem při stanovení kategorie auta? Druhý dotaz se týká způsobu platby, kdy a jak si stanovím, že chci koupit obousměrný průjezd? Běžné mýtné se platí bezkontaktně na mýtných branách. A poslední dotaz, průjezd z Itálie do Francie bude v sobotu přibližně v 10:00, předpokládaný průjezd zpět další sobotu přibližně ve 14:00. I pro takovýto případ platí obousměrný poplatek (So-So)? Děkuji. Hynek.

Kategorie vozidel platné v tunelech ve Francii a Itálii se liší od kategorií vozidel, které se používají na dálnicích. V případě tunelu Frejus spadají do kategorie 1 vozidla, která mají výšku nad přední nápravou menší než 1,3 m a celkovou výšku menší než 2,0 m. Co není zahrnuto v celkové výšce vozidla není v tomto případě definované, tak jako je tomu u mýtného na dálnicích. Máme však potvrzenou informaci od provozovatele tunelu, že střešní box nebo příslušenství se nezohledňují při výpočtu výšky. V případě parametru "celková výška" platí v tunelu Frejus tedy to, co na francouzských dálnicích. Není pravda, že mýtné se běžně platí bezkontaktně. Bezkontaktní platba je pro abonenty (např. mýtné ve Francii formou Liber-T, v Itálii formou Telepass), ostatní musí platit tak, že zastaví u mýtné brány a zaplatí. V případě tunelu Frejus přímo na vstupní mýtnici řeknete, že chcete Retour. Odpověď na Vaši poslední otázku je v odpovědi ze dne 02.02.2019, 20:40.

# 23.02.2019, 22:19.
Plánujeme cestu do Španělska a zajímá mě mýto ve Francii. Vozidlo má výšku do dvou metrů, ale se střešním boxem ji bude přesahovat. Spadá proto do 1. nebo 2. skupiny? Jak se to kontroluje na mýtných branách? Děkuji za odpověď. Mario.

Pro zařazení do kategorie pro platbu mýtného ve Francii se pro výpočet celkové výšky vozidla nebo sestavy berou v úvahu všechny prvky vozidla nebo sestavy. Prvky připevněné ke střeše nebo přívěsu se do výpočtu nezohledňují. Už v nařízení platném od 1. ledna 2001 bylo v poznámce uvedeno, že výpočet celkové výšky neovlivní např. antény, paraboly, střešní nosiče, majáky, svítilna taxi apod. Naopak výpočet celkové výšky ovlivní prvky přidané k základnímu vozidlu, např. obytné buňky, klimatizace, atd. Vaše vozidlo se střešním boxem by tedy mělo spadat do kategorie 1. Bohužel praxe je často taková (informace od našich čtenářů i prodejců Liber-t), že systém v tomto případě špatně vyhodnotí výšku vozidla a následně ho špatně zařadí do kategorie. Samotný Liber-t to řeší směrováním těchto vozidel do jiného pruhu. Doporučujeme si při platbě mýtného zařazení do kategorie pohlídat. Podívejte se na oficiální informace platné od 1.1.2019.

# 16.02.2019, 21:52.
Pane Řehůřku, prosím o radu. Jedeme 2.3.2019 do Chamonix a chceme jet přes Švýcarsko. Myslíte, že je průjezdná cesta z Martigny do Chamonix? Děkuji za odpověď. Vladimír.

Col de la Forclaz a Col de Montets mezi Martigny a Chamonix jsou v zimě obecně otevřené, ale v extrémním počasí mohou být uzavřené, často i z důvodu nebezpečí lavin. Často lze projet jen se sněhovými řetězy. V současné době jsou průjezdné.

# 02.02.2019, 20:40.
Kolem 20.2.2019 se chystáme osobním autem se střešním boxem do lyžařského střediska La Plagne Villages do Francie. Cestujeme ze Zlína a tímto Vás moc prosím o doporučení nejlepší trasy, protože je jich více. Zatím jsme jezdili jen do Itálie. Děkuji předem za odpověď. Majka.

Obě trasy - přes Rakousko, Itálii a Německo, Švýcarsko jsou stejně dlouhé a časově náročné. Rozdíl je v ceně. První trasa: Zlín - Vídeň - Graz - Villach - Tarvisio - Udine - Padova - Verona - Milano - Torino - Tunel du Frejus - Albertville - Plagne Villages Vás poplatkově vyjde na 10. denní dálniční známku v Rakousku v ceně € 9,20, na mýtné v Itálii v ceně € 70,00 / € 73,40, za průjezd tunelem Frejus (cena z Itálie obousměrně s návratem do půlnoci sedmého dne) € 38,50 / € 57,90, za mýtné ve Francii € 24,40. Předpokládáme, že Váš automobil má výšku do dvou metrů. Dvojí mýtné je uváděno podle výšky nad přední nápravou do 1,3 m / nad 1,3 m. Za oba směry tedy zaplatíte € 236,50 / € 262,70. Druhá trasa: Zlín - Praha - Rozvadov - Norimberk - Karlsruhe - Basilej - Bern - Ženeva - Chambery - Albertville - Plagne Villages Vás poplatkově vyjde na roční švýcarskou dálniční známku v ceně CHF 40,00 (€ 35,10) a na mýtné ve Francii na € 18,10. Za oba směry tedy zaplatíte € 71,30. Je možné ještě jet z Karlsruhe přes Francii. Trasa se však prodlouží a celkové mýtné se sníží jen minimálně - na € 69,20. Z výše uvedeného vyplývá, že optimální trasa vede přes Německo, kde se ještě letos mýtné neplatí, a dále přes Švýcarsko do Francie. Je ale pravda, že Váš termín na přelomu února a března, je jeden z nejvíce kritických z pohledu dopravní náročnosti. To hrozí poslední dva týdny v únoru a první dva týdny v březnu. Ve Vašem týdnu jsou prázdniny všude, kromě Belgie, Chorvatska, Itálie a Maďarska.

# 13.01.2019, 13:58.
Od 22.6.2019 do 29.6.2019 se chystáme na dovolenou do města Bandol. Řeším, jak se tam dopravit a následně se pohybovat. Projet okolí, podívat se na klášter Sénanque atd. Zda letecky nebo autem. Budeme cestovat z Ostravy. Můžete prosím popsat ideální trasu a poplatky? A zda někde v polovině trasy přespat - hotel. Děkuji. Jiří.

Vaše optimální trasa je následující: Ostrava - Brno - Vídeň - Graz - Villach - Tarvisio - Udine - Padova - Verona - Brescia - Cremona - Piacenza - Tortona - Savona - Imperia - Sanremo - Nice - Toulon - sjezd 12 Bandol - Bandol. V Rakousku potřebujete desetidenní dálniční známku v ceně € 9,20, na mýtném v Itálii zaplatíte € 66,90 a na mýtném ve Francii € 19,40. To samé při cestě zpět. Je to něco přes 1600 km, na přespání to tedy je. Doporučujeme hledat ubytování přes Booking podle Vašich preferencí. Záleží také na tom kdy vyjedete, jak často budete zastavovat atd. Levnější na poplatcích, ale o 200 km v jednom směru delší, je trasa přes Rozvadov - Norimberk - Karlsruhe - Mulhouse - Lyon - Aix-en-Provence. V Německu se mýtné neplatí a ve Francii zaplatíte € 66,70, to samé při cestě zpět. Uvedene trasy jsou definované hlavními směry.