MLÝNY V SCHIEDAM

Větrné mlýny v Nizozemsku

 /  / Reporáže z cest / Nizozemsko 2018 / Mlýny v Schiedam

V Jižním Holandsku, mezi Vlaardingenem a Rotterdamem, leží na břehu Nové Mázy klidné městečko Schiedam. Tvoří předměstí Rotterdamu. Z Rotterdamu je dostupné metrem, konkrétně červenou linkou C. Sem jsme si udělali ranní výlet, před prvním zápasem Draků v European Champions Cup. Vystoupili jsme na stanici Parkweg (denní jízdenka). Toto je nejlepší výchozí místo do historického centra s kanály, u kterých se do výšky tyčí nejvyšší větrné mlýny na světě. Je jich celkem šest a dosahují výšky kolem třiceti metrů. Městečko proslulo také svými palírnami a sladovnami. Světově známým výrobkem je holandský gin Ketel One Jenever. Schideam proslavila také Svatá Lidwina, známá jako Lidwina ze Schiedamu. Tato světice si v patnácti letech po pádu zlomila žebro a byla invalidní po zbytek života. Je považována za jednoho z prvních pacientů s roztroušenou sklerózou.

Kolem roku 1230 byla postavena hráz, nizozemsky dam, na řece Schie a vybudovaná přehrada. Měla chránit poldry před vodou ze Severního moře. V roce 1247 se Adéla Holandská provdala za Jana I. z Avesnes a jako věno od něj přijala východní část přehrady. Díky mnoha obchodním aktivitám souvisejících s přehradou vyrostlo kolem ní malé městečko. V roce 1275 udělila Adéla Holandská Schiedamu městské právo. Poblíž řeky Schie zahájila Adéla Holandská výstavbu Huis te Riviere, v té době největšího hradu Holandska. V roce 1340 získal Rotterdam povolení kopat kanál k řece Schie. Od 15. století nabýval Schiedam významu jako poutní místo v souvislosti se Svatou Lidwinou. V roce 1428 velká část dřevěného města vyhořela. Zlatý věk nastal v 18. století, kdy vzkvétala výroba ginu. V roce 1856 došlo v blízkosti nádraží Schiedam k první velké nehodě vlaku v Nizozemsku.

Mlýn De Vrijheid
Mlýn De Vrijheid
Mlýn De Drie Koornbloemen
Mlýn De Drie Koornbloemen
Zaalkerk
Zaalkerk
Mlýn De Walvisch
Mlýn De Walvisch

Většina větrných mlýnů v Nizozemsku stojí na okraji měst a obcí. Větrné mlýny ve Schiedamu stojí přímo ve městě. V minulosti tady stávalo až 20 větrných mlýnů. Zachovalo se jich šest. Větrné mlýny mlely obilí nejen na mouku, ale také pro místní pálenky. Původní větrné mlýny byly dřevěné. S rozvojem průmyslu rostly ve městě vysoké budovy a sklady, které však blokovaly vítr. Proto se začaly stavět vysoké zděné větrné mlýny, které tento problém vyřešily. V současnosti patří k nejvyšším svého druhu na světě. Pět je původních, šestý byl přestavěný v roce 2006. Prohlídku větrných mlýnů jsme zahájili u kanálu Noordvest, který byl vykopaný v roce 1350. Po mostě Spoelingbrug jsme přešli na jeho vnitřní stranu. Po nábřeží jsme se vydali na jihozápad, směrem k mostu Kethelbrug.

Před námi byl první z větrných mlýnů, De Vrijheid, Svoboda. Postavený byl v roce 1785. Za mostem Kethelbrug na konci kanálu jsme spatřili druhý větrný mlýn De Drie Koornbloemen, Tři chrpy. Tento větrný mlýn je nejstarší. Postavený byl v roce 1770. Přešli jsme ke kanálu Nieuwe Haven, který je dlouhý 1,5 km a tvoří západní hranici města. Jeho severní část je známá jako Westvest a byl vykopaný stejně jako Noordvest v roce 1350. Došli jsme ke mlýnu De Walvis, Velryba. Postavený byl v roce 1794. Od února 2018 se v něm nachází muzeum. Prodávají se tam i tradiční moučné výrobky. U tohoto mlýna jsme opustili kanál Westvest a po ulici Walvisstraat s kostelem Zaalkerk z roku 1909 jsme přešli ke kanálu Lange Haven. Kolem něj je řada národních památek.

Lange Haven
Lange Haven
Lange Haven a Appelmarktbrug
Lange Haven a Appelmarktbrug
Kolo jako dekorace
Kolo jako dekorace
Bibliotheek Schiedam
Bibliotheek Schiedam

Před námi byl litinový padací most Appelmarktbrug z roku 1860 zvedaný ručně. Za ním stál kostel Sint-Jan-de-Doperkerk. Začal se stavět v roce 1822 a o dva roky později byl vysvěcený. Pokračovali jsme kolem kanálu Lange Haven do místa, kde se spojoval s kanálem Korte Haven. Ten jsme přešli po mostu Korte Havenbrug. Tento padací most byl vyrobený v roce 1849. Před námi stála budova Korenbeurs postavená v letech 1786 až 1792. Jedná se o obchod přímo související s místními palírnami ginu. Od roku 2015 působí v domě knihovna. Po dvojitém železném zvedacím mostě Beursbrug jsme přešli přes Nieuwe Sluis. Byl postavený v roce 1902 na původních pilířích z roku 1779. V rozích mostu jsou litinové šestihrané lucerny. V tomto místě bývala přehrada na Schie.

Korte Haven
Korte Haven
Nieuwe Sluis
Nieuwe Sluis
Oude Sluis
Oude Sluis
Mlýn De Palmboom a De Noord
Mlýn De Palmboom a De Noord

Po mostě Ooievaarsbrug jsme přešli na druhou stranu a podél Schiedamse Schie jsme došli k větrnému mlýnu De Kameel, Velbloud. Tento větrný mlýn je svou výškou 42,5 m nejvyšší na světě. Jeho obnova byla dokončená v roce 2006. Slouží jako větrná turbína k výrobě elekřiny pro palírnu. Pokračovalí jsme podél kanálu Noordvest k posledním dvěma větrným mlýnům. De Palmboom, Palma, stojí na místě větrného mlýnu z roku 1781. Ten ale po 20. letech vyhořel. Opravovat se začal až v roce 1991 a je v něm umístěno muzeum. Hned za ním stál větrný mlýn De Noord, Sever. Svou výškou 33,3 m je nejvyšší z původních větrných mlýnů. V jeho blízkosti stál větrný mlýn už kolem roku 1400. V roce 1707 ho nahradil kamenný větrný mlýn. V roce 1803 ho zbourali a postavili nový. Vrátili jsme se zpět do stanice Parkweg. Nejdříve metrem a následně autobusem jsme dojeli na baseballový stadion.

Fotogalerie: Schiedam