HARDEGG

nejmenší město v Rakousku s hradem

/  / Tipy na výlety / Rakousko / Dolní Rakousko / Hardegg

Poloha [mapa]: Rakousko, Niederösterreich, Hollabrunn.
Zajímavá místa v okolí: Altenburg, Drosendorf, Geras, Langau, Retz, Retzký větrný mlýn, Riegersburg, Rosenburg.
Související:

Město Hardegg je nejmenším městem v Rakousku. Vzniklo jako podhradí stejnojmenného hradu, který se vypíná nad městem. Je jednou z největších obranných pevností Rakouska. První písemná zmínka pochází z roku 1145, ale podle výzkumů už zde stál dřevěný hrad někdy v 10. století. Současní majitelé z rodu pánů Khevenhüller odkoupili hrad v roce 1731. Město bylo centrem řemesel a ochodu. Místní řemeslníci vyráběli sukno a střelný prach. V roce 1764 vypukl ve městě velký požár, který město zničil. Pro obnovu města použili obyvatelé se souhlasem majitelů kámen a dřevo z tehdy opuštěného hradu. Koncem 19. století se z Hardeggu stalo letovisko, vyhledávané především díky krásné přírodě. Jižní a východní část hradu byla kompletně zrekonstruovaná knížetem Johannem Karlem Khevenhüller-Metsch. Úpadek nastal po druhé světové válce, kdy byly uzavřeny hranice mezi Rakouskem a Českem. Rozvoj města a celého regionu opět nastartoval pád železné opony a zřízení Národního parku Thayatal. V současné době láká hrad k návštěvě řadu turistů z obou zemí. Hlavními atrakcemi jsou kaple, hladomorna, kuchyně, zbrojnice a expozice císaře Maximiliána Mexického.

Schodiště
Pracovna ve věži
Hradní kaple
Hrad Hardegg a Dyje

Tip na výlet: Navštivte hrad Hardegg. Po prohlídce si můžete udělat pěknou okružní procházku přes okolní vyhlídky, ze kterých uvidíte hrad z ptačí perspektivy. Panoramatická trasa č. 3 začíná u autobusové zastávky u serpentiny. Sejděte dolů do místní části Vorstadt, přejděte křižovatku a potok Fugnitz. Za ním se vydejte doprava a na konci ulice doleva. Hardegger Rundwanderweg pokračuje do lesa a stoupá k první vyhídce. Skálu obejdete a nahoře od rozcestníku už vede k vyhlídce pěšinka. Po prohlídce se vraťte zpět k rozcestníku a pokračujte do kopce ke druhé vyhlídce s památníkem. Tady už máte hrad a město jako na dlani. Ke třetí vyhlídce je to už coby kamenem dohodil. Je u ní rozcestník, vysílač a turistický přístřešek. Jedná se také o nejvyšší bod celé vycházky. Můžete posedět na lavičce a kochat se pohledem. Po odpočinku sejděte po zelené stezce dolů k řece Dyji divokým lesem a pokračujte po silnici až k mostu přes Dyji vedoucímu do České republiky. Jsou od něj pěkné pohledy na hrad i řeku a také je to odtud kousek k hraničnímu přechodu. V místě je restaurace. Po občerstvení se vraťte zpět po silnici do města a kolem informačního střediska a kostela dojdete nahoru k hradu. Můžete také využít zkratku, pěšinku mezi zahradami zakončenou schodištěm končícím u silnice.