Úvod / Komentáře ŽIVNOSTENSKÝ ÚŘAD PŘÍKLADEM 

Každý podnikatel, od nejmenšího živnostníka až po největší společnost ví, že na prvním místě je zákazník. Ten přináší firmě peníze. Když je zákazník spokojený, vrátí se, a s ním další peníze. Spokojený zákazník doporučí firmu dalším zákazníkům a firma vzkvétá. Ten, od koho odchází nespokojení zákazníci, zkrachuje. Takoví zákazníci se už k firmě nikdy nevrátí a zaručeně ji nedoporučí jiným zákazníkům. Toto bohužel neplatí ve většině případů u úřadů, které mají své "zákazníky" jisté. Viz. naše postřehy v článcích "Jak (ne)zapsat dítě do pasu" a "Jak nás sčítání lidu, domů a bytů rozděliko".

Dnes však přicházíme se zcela opačnou zkušeností. Od roku 1991 máme dva živnostenské listy, na které taťka v době studií na vysoké škole provozoval živnost. Podnikání byla další škola a získané zkušenosti jsou k nezaplacení. Po škole chtěl živnostenské listy zrušit, protože nehodlal dál podnikat. Nakonec je jen pozastavil na dobu pěti let. Tato doba uplynula a naše cesta směřovala na Živnostenský úřad v Bučovicích s úmyslem živnostenské listy definitivně zrušit.

Úřednice na tomto úřadě byla velice ochotná, vysvětlila nám všechny možnosti a postupy. Nakonec jsme se rozhodli obnovit pozastavení na další dva roky. Při vypisování žádosti jsme zjistili, že se živnost změnila a tak nezbývalo než vyplnit jiné formuláře o nahlášení změny. Opět nám bylo vše vysvětleno a doporučeny optimální postupy. Řečeno počítačovou terminologií: paní úřednice nám vše nakonfigurovala na míru. Transformací živností jsme nakonec obdrželi tři živnostenské listy, které jsme pak úspěšně pozastavili. A nezaplatili jsme ani korunu, protože všechny úkony byly bez správního poplatku! Pokud se v budoucnu rozhodneme živnost obnovit, nebudeme muset absolvovat zdlouhavé procedury a vynakládat nemalé finanční prostředky.

Živnostenský úřad v Bučovicích je příkladem úřadu, který slouží občanům. Určitě se tam všichni rádi vracejí. My rozhodně ano.

15. března 2002 (20:58)