Úvod / Komentáře S MICROSOFTEM JAKO JOJO 

S Microsoftem jako Jojo. Nejen některé úřady, ale i mnoho gigantických společností funguje takovým stylem, že se člověk nestačí divit. Naše poslední zkušenost se společností Microsoft - mající téměř monopolní postavení na trhu s operačními systémy a kancelářskými aplikacemi - je dost mizerná. Taťka v práci nainstaloval pro jednu aplikaci Windows 2000 Server pro 5 uživatelů s 5-ti licencemi Terminal Services. Nutná registrace na licenčním serveru Microsoftu proběhla hladce, což se očekávalo, protože tento proces je naprogramovaný a plně automatizovaný. Za nějaký čas však došlo k situaci, kdy bylo třeba server kompletně přeinstalovat. 5 licencí Terminal Services však odmítl licenční server Microsoftu přenést zpět na aplikační server. Nic neočekávaného, protože tak funguje licenční politika Microsoftu a pro tyto účely má Microsoft definované postupy. V této chvíli však vstupuje do hry lidský faktor.

1.) Jojo je dole. Zavolali jsme na hot-line Microsoftu, odkud nás přepojili na člověka zabývajícího se problematikou licencí. V první řadě nám nadal, že licence se instalují na server až ve chvíli, kdy je server stabilní a plně funční. V té chvíli nevěděl, proč jsme vlastně server přeinstalovali. Navíc asi nepoužívá MS produkty, protože by věděl, že se občas chovají podle Murpyho zákonů. Nicméně nám nabídl dvě varianty řešení: rychlou - postupovat podle instrukcí v procesu instalace licencí a zavolat do irského Microsoftu a pomalou - nechat vše za nás vyřídit s irským Microsoftem český Microsoft. Zvolili jsme variantu první.

2.) Jojo je nahoře. Zavolali jsme do Irska, kde se nás ujal vícejazyčný automat. Když jsme se dostali přes mnohaúrovňové menu k operátorce, zajímalo ji nejdříve z jaké jsme země. "Czech republic" jí absolutně nic neříkalo, až po minutě vysvětlování se chytla pojmu "Czechoslovakia". Další minutu jsme čekali až nás přepojí. Přepojila nás zpět na sebe a nadiktovala nám zelenou linku do České republiky na kterou se máme obrátit.

3.) Jojo je dole. Telefon zvedl velice ochotný a příjemný zaměstnanec Microsoftu, který si vyslechl problém a pokusil se ho hned na místě vyřešit. Zřejmě však dělal to samé co my na serveru, protože výsledkem jeho konání bylo kostatování, že licence jsou již zaregistrované a podruhé je zaregistrovat nejde. Nakonec si od nás nechal nadiktovat veškeré údaje z licenční smlouvy a kontakt. Slíbil že problém nejpozději do druhého dne vyřeší a zavolá. Týden jsme čekali, nezavolal.

4.) Jojo je nahoře. Rozhodli jsme se pro poslední možnost z instrukcí v procesu instalace licencí - poslat do Irska faxovou žádost. Vyplnili jsme potřebné údaje, které si od nás dialog vyžádal a vytiskli jsme žádost o reaktivaci licencí, kterou jsme založili do faxu a vytočili uvedené číslo. Místo faxu se na druhé straně ozval automat, který nám sdělil jiné číslo. To už fungovalo jako faxové a žádost v Irsku přijali - doufáme.

5.) Jojo je dole. Týden se nic nedělo, a tak jsme opět volali na český Microsoft a chtěli někoho, kdo nám problém vyřeší. Paní, která má vše údajně na starosti měla zrovna hovor. Když jsme chtěli na ní přímé číslo, nedostali jsme ho, stejně tak e-mail. Osobní kontakty nedávají, ať si zavoláme později. Po několika bezúspěšných pokusech jsme nakonec dostali e-mail na sekretariát, kde jsme do předmětu měli uvést jméno dotyčné paní. E-mail údajně rádi předají. Nenamáhala se ani odpovědět, natožtak něco v celé záležitosti podniknout. A nebo náš e- mail vůbec nedostala.

6.) Jojo se zasukovalo. Po týdnu jsme opět zavolali na český Microsoft, kde nás přepojili na člověka zabývajícího se problematikou licencí. Podle hlasu jsme poznali pána z prvopočátku naší jojo-cesty - viz. bod 1.). Sdělil nám, že jinou šanci než reaktivovat licence přes Irsko nemáme (v Irsku měli zase zcela opačný názor - viz. bod 2.). A tak jsme mu opět předali veškeré údaje z licenční smlouvy a kontaktní údaje s tím, že vše vyřídí za nás. Den na to si údaje vyžádal ještě jednou ve formě oskenované licenční smlouvy.

Můžeme jen doufat, že vše stihne do 90 dnů, do kdy je třeba licence od instalace serveru aktivovat. Jojo-cesta nám už z této doby ukrojila pořadný krajíc. Ještě je třeba podotknout, že jsme museli podrobně vylíčit důvody ztráty licencí - jako u výslechu. Skutečně zajímavý přístup k zákazníkovi, obzvlášť, když samotný Windows 2000 server pro 5 uživatelů a 5 Terminal Services stálo přibližně 50 tisíc.

Pozn.: v článku záměrně neuvádíme jména osob, která samozřejmě známe. Problém nevidíme přímo v těchto lidech, ale v samotné logistice společnosti. Logicky by měl každý požadavek v této problematice směřovat jedním směrem a ne jak jojo sem a tam.

24. března 2002 (20:56)